Mange er opptatt av å få mosjon og at sykling er viktig for miljøet, gir glede, sparer tid og penger, men trenger mer trygghet viser den nasjonale sykkelundersøkelsen 2024.
Funnene fra den nasjonale sykkelundersøkelsen 2024 i kommuner er nå klar. Den viser at mange i Norge er mest opptatt av å få mosjon og trening. Deretter mener folk at sykling er viktig for miljøet, gir glede, sparer tid og penger. Men manglende trygghet er en av de viktigste faktorene for at folk lar sykkelen stå, viser funnene fra den nasjonale sykkelundersøkelsen 2024.
-Vi ser at mange er opptatt av at sykling gir mosjon og miljøgevinster og ikke minst hverdagslykke. Spesielt unge er opptatt av at å sykle sparer både tid og penger. Som tidligere år, ser vi også nå at manglende trygghet fører til at folk lar være å sykle. Vi oppfordrer kommuner til å sørge for at det er trygt å velge sykkel i hverdagen. Det gir en sunnere og gladere innbyggere! I tillegg til bedre miljø med mindre støy, luftforurensing og bedre plass, sier Eline Oftedal, generalsekretær i Syklistforeningen.
Folk blir motivert av at sykling gir mosjon, er billig og miljøvennlig
På spørsmål om hva som motiverer respondenten til å sykle mest, svarer den største andelen, 69 prosent, at de motiveres mest av at sykkelen gir mosjon i hverdagen. En annen tydelig motivator for folk er miljøfordelen. Deretter oppgir 30 prosent at de liker best å sykle, noe som er spesielt viktig for voksne målgrupper. Merk at de kunne svare opptil tre faktorer som motiverer dem.
Mange unge trekker frem at sykling er enkelt, slik at de sparer tid og penger. Her er flest mellom 15-25 mest opptatt av å spare tid (44%), mens 38 % av de mellom 15-35 er mange opptatt av at de sparer penger ved å sykle. Og store deler av de over 55 er mest (nær 3 av 4) er spesielt opptatt av mosjonen.
Flest unge er opptatt av trygghet
På landsbasis er det mange som løfter frem at de mangler trygghet, noe som hindrer 1 av 7 i år bruke sykkelen oftere. Mens blant de som er mellom 26 og 45 år er det enda flere som er opptatt av trygghet, her er det 2 av 5 som sier at manglende trygghet er en faktor som forhindrer dem fra å bruke sykkel mer.
Mange etterlyser trygghet for syklister – spesielt i mindre kommuner
De som sykler i de store kommunene, føler seg noe tryggere enn syklistene i øvrige kommunegrupper. Der svarer 41% at de er enig eller helt enig i påstanden «Jeg føler meg trygg når jeg sykler i min kommune». Syklistene i små kommuner føler seg minst trygge, der 43% sier seg uenige eller helt uenige i påstanden. I alle gruppene oppgir 64-65% at de ikke føler at det er trygt for alle, uavhengig av alder eller erfaring.
Nytt i år: markere steder de mener kommunen må forbedre
I år kunne folk markere et sted de ønsker forbedring og et sted de ønsker sykkelparkering. Du kan se svarene ved å zoome inn på kartet. Rødt punkt markerer ønsker forbedring for sykkel. Blått punkt markerer ønsker sykkelparkering.
Eksempel fra Lillestrøm og Rælingen
Her er et eksempel fra Lillestrøm og Rælingen, hvor syklister er ikke fornøyde flere steder. På Syklistforeningens kart er det røde prikkene tette, noe som betyr at syklistene ønsker seg forbedringer på disse stedene. Mange av de samme stedene går igjen.
En kommentar fra Lillestrømsbeboer om manglende sammenhengende sykkelnett og dårlig underlag gir vanskelige sykkelforhold:
– Voldgata har svært dårlig asfalt, kan tryne i hull. Jonas Lies gate mangler en god forbindelse for syklister, men å sykle i veien der om vinteren er faktisk beste alternativ ved dårlig brøyting.
I Rælingen påpeker en som sykler at veiene må bli tryggere, spesielt for skolebarna:
– Livsfarlig overgang nederst i Strømsdalen. Vi bor i Kamphusvegen men tør ikke benytte oss av den nye gangveien opp til Løvenstad, hvor ungene går på skole. Skoleveien er livsfarlig. Det kjøres 70-80km/t og overgangen burde vært lysregulert og satt opp fartsdumper.