Det første du må tenke på når kulden og snøen nå inntar gater og sykkelveier er å klargjøre sykkelen din for vinterhalvåret. Den største forskjellen mellom vintersykling og sommersykling er kulden og mørket. Det er kanskje vanlig å assosiere vinter med snø og is, men i mange områder i landet er det periodevis fravær av både snø og is om vinteren. Det å «vintersykle» kan for nordmenn både bety å sykle i en snøstorm så vel som å sykle i plussgrader og sol. Vintersykling trenger på ingen måte å være noe ekstremt.
Sykling på vinteren
Noen setter bort sykkelen for sesongen når kulda kommer. Men stadig flere sykler gjennom hele vinteren. Det er mange gode grunner til å velge sykkelen på vinteren. Her har vi samlet nyttig info til deg.
Som vintersyklist er det viktig å sykle etter forholdene, her er noen tips:
- Husk at det er påbudt med lys på sykkelen når det er mørkt ute. Da ser du som syklist veien bedre, og andre ser deg.
- Skift til piggdekk på sykkelen for å få bedre grep på underlaget
- Dersom du sykler uten piggdekk kan det være lurt å ta ut litt luft av dekkene for å få bedre grep.
- Bruk refleks, refleksvest og/eller lyse klær for å bli sett i trafikken
- Bruk sykkelhjelm. Ulykkesrisikoen er større på vinteren og hjelmen bidrar til å redusere hodeskade når ulykken først er ute.
- Vask eller skyll sykkelen oftere i vinterhalvåret. Salt fra veiene fører til korrosjon og forvitring. Spesielt på el-sykler kan salt gjøre stor skade på de elektriske komponentene og motoren. (Det finnes egen saltfjerner-sprayflasker man kan kjøpe som fjerner salt fra overflaten på sykkelen, men det fungerer også like bra med en svamp, litt vann og zalo)
Brøyting viktig for vintersykling
Ifølge den nasjonale sykkelundersøkelsen så halveres sykkelandelen i Norge på vinteren, men her er det store regionale forskjeller. I samme undersøkelse så var de tre høyest rangerte svarene på spørsmålet « Hva hindrer deg først og fremst fra å bruke sykkelen som transport oftere enn du gjør?» knyttet til utfordringer ved vintersykling:
- Det føles utrygt (30 % av respondentene krysset av på dette)
- Manglede brøyting av snø (30 %)
- Dårlig vær (29 %)
Ifølge en svensk studie så er potensialet fortsatt stort for å øke andelen vintersyklister i byområdene. Med god sykkeltilrettelegging så kan andelen økes med ca 18 prosent samtidig som bilbruken reduseres med 6 prosent. Vintersykling er med andre ord godt nytt både for helsen, miljøet, klimaet og bilkøene.
Stadig flere vintersykler
I den nylig fremlagte evalueringen av Oslos sykkelstrategi de siste 10 årene, er det vintersykling som har mest økning. Hele 15 prosent svarer at de sykler ofte eller alltid på vinteren i Oslo.
Løv, snø, is og grus bidrar derimot til å gjøre veigrunnlaget glatt i vinterhalvåret. Dette kan skape potensielt farlige situasjoner for syklister dersom sykkelveiene ikke blir godt vedlikeholdt på vinteren. Forskning viser at ulykkesrisikoen øker på vinterhalvåret. Føreforholdene med høyest ulykkesrisiko er isete vegbane/tynn is og snøslaps. Risikoen øker mest når snøvær eller vanskelige kjøreforhold kommer etter en periode med gode kjøreforhold. Flere empiriske studier og norsk ulykkesstatistikk viser at syklister har minst dobbelt så høy risiko for å bli drept eller alvorlig skadd i mørke som i dagslys.
Drift og vedlikehold av sykkelveier er en lovpålagt kommunal oppgave, men det er store forskjeller fra kommune til kommune hvordan de prioriterer å løse disse oppgavene. Kommunen har ifølge vegloven veimyndighet for sine kommunale veier og det omfatter drifts- og vedlikeholdsansvar for gang- og sykkelveier.
I Oslo har man f.eks. et prinsipp om at man på fortau og sykkelvei skal starte brøytingen ved 3 cm snø, og at det skal være ferdig etter 5 timer. Likevel ser vi ofte at dette prinsippet ikke alltid fungerer i praksis. Den norske vinteren kan være uforutsigbar og det er ikke alltid lett å holde alle veier brøytet til enhver tid når snøen laver ned. Det er lett å forstå at kommunen må gjøre enkelte prioriteringer på vinterbrøytingen, men det betyr ikke at de kan prioritere bort sykkelveiene slik vårt lokallag i Bodø rapporterer om på sine lokallagsnettsider.
Gi beskjed til kommunen din om bedre sykkelbrøyting
Dersom du opplever at en kommunal sykkelvei ikke blir brøytet i vinter så oppfordrer vi til å ta kontakt med kommunen og påpeke at dette faktisk er en lovpålagt oppgave i følge vegloven.
Til slutt så må vi ikke glemme det viktigste aspektet ved vintersykling, nemlig den gleden og frihetsfølelsen man opplever fra sykkelsetet når det er friskt og kaldt ute. Å sykle i et vakkert snøkledt vinterlandskap er en deilig opplevelse enten du er på vei til jobb, trening, fritidsaktiviteter eller bare nyter en god sykkeltur i det fri.
Ha en god sykkelvinter!