På vestsiden av Haustsjøen er det partier med vakker to-spors kjerrevei
Fakta Haustsjøen rundt

Start/ sluttpunkt: Langsetra, oppkjøring fra Alvdal via Plassen, Brekke og Gammelsætra
Distanse: 15 km
Samlet stigning: 340 hm
Underlag: 90% grusvei, 10% lettsyklet kjerrevei
Vanskelighetsgrad: lett til middels krevende
Biltrafikk: lite eller ingen
Aktuell nettside: opplevalvdal.no

Ved de gamle fiskebuene i østenden av sjøen er det også en rasteplass

For utvidet funksjonalitet som f.eks å laste ned koordinater i GPX eller KML, må du åpne kartet. Klikk på kartet for å komme videre til kartleverandørens nettside.

Utfordring
Den lengste motbakken er de hundre høydemeter å sykle fra Nyseterfloen opp til Kjemsjøsetra, på sørsiden av Haustsjøen. Grusveien er av varierende kvalitet, en terrengsykkel vil være det beste valget.

Opptur
Alvdal Vestfjell er et lite brukt fjellområde, noe som kanskje skyldes at det bare finnes ett sted med organisert overnatting. Med unntak av fjellveien gjennom Haustdalen, som binder sammen Alvdal og Folldal, har området bare blindveier. Her kan man sykle lenge uten å møte en eneste bil, flere av veistrekningene er også ganske flate.
En passe lang familietur kan være å sykle rundt Haustsjøen, som ligger 853 meter over havet. Det er en tur som går gjennom fjellskog, forbi myrer, flater dekket med lys reinlav. Man ser også tydelig spor fra istiden med morenelandskap og grusavsetninger i form av større eller mindre koller.
I østenden av sjøen ligger et lite «fiskevær», med solide laftede naust og en rastbenk. I vestenden av sjøen er underlaget en fin kjerrevei, to brede spor med en dekorativ stripe lyng i midten.
Rundt Haustsjøen er det topper rundt tusen til tolvhundre meter høyde, men stedvis på denne runden får utsyn over de større fjellene lenger sør og vest i Alvdal Vestfjell.
Det er ingen faste servicetilbud i området ve Haustsjøen, men på Gjermundshaugsetra, ca tre kilometer nordøst for Langsetra, er det på bestilling mulig å overnatte i sommersesongen.

Rundturen kan eventuelt forlenges vestover fra Haustsjøen via Reinslia og Svartåsen. Da blir runden 22 kilometer totalt, og veien stiger til over tusen meters høyde.

Forkortelse av turen: Runden blir ca tre kilometer kortere, og med en del mindre motbakker, om man sykler den to kilometer lange stien, som binder sammen de to grusveiene rett på sørsiden av Haustsjøen. Stien er enkel og krever ikke erfaring med terrengsykling fra før.

Trykk “Send to Device” for å laste ned til smarttelefon eller gps