Distanse: 17 km.
Tid: Ca. 1,5 time.
Underlag: Lett blanding av asfalt og grus.
Gradering: Lett.

Start og sluttpunkt: Atlungstad brenneri, 5,5 km sør for Hamar.

Offentlig transport: Nærmeste stasjon er Hamar, derfra ca. 20 minutter å sykle til Atlungstad.

Trygghet: Omtrent sju kilometer av turen går på Vestbygdvegen, der trafikken ikke er spesielt stor. Men siden fartsgrensen er 80 km/t er dette mest en tur for sykkelvante voksne.

Stigning: Litt over hundre høydemeter stigning totalt, og ingen bakker er brattere enn 3,7 %.

For utvidet funksjonalitet som f.eks å laste ned koordinater i GPX eller KML, må du åpne kartet. Klikk på kartet for å komme videre til kartleverandørens nettside.

Turbeskrivelse

Stange, litt sør for Hamar, er kjent for sine storgåder og sitt vide kulturlandskap. Flere påstår at Stange er et av de mest attraktive sykkelområdene i landet, med sin kombinasjon av storslått terreng og utsikt, ganske lett sykling, og et stort antall fine småveier man kan velge å sykle på. At det også er en rekke lokalutsalg og servicetilbud gjør det bare mer aktuelt å være syklist her.

Denne ganske korte runden bruker diverse trivelige og fredelige bygdeveier og gir flotte utsyn over dette landskapet. Man ser også utover innlandshavet Mjøsa, og over til Helgøya og bygdene og åsene på vestsiden av Mjøsa. Ta med fotoapparat, det er masse motiver underveis!

Atlungstad brenneri ble oppført i 1855 og er i dag på Riksantikvarens liste over tekniske og industrielle kulturminner. Her er det omvisninger og kafe.

Sykkelturen starter på turveien gjennom det store golfanlegget ved Atlungstad, og går etter hvert gjennom en lang allè opp til Vestbygdvegen.
Ved Søndre Elton gård, etter fire kilometer, er det jordbærutsalg i sommersesongen.
Ved Fredheim gård, litt lenger sør, er det gårdsutsalg av egg, grønnsaker,frukt, syltetøy, ost, med mere.
Vestbygdvegen følges videre sørover til den ruvende Stange kirke fra år 1250, som er synlig på lang avstand. Her tar man nordøstover og oppover på virkelig trivelige og fredelige småveier før man etter noen kilometer kommer ut på asfalt på Grimelundveien som går nedover til Ottestad. Lang bakke videre ned til Vestbygvegen, som følges tilbake til Atlungstad.

Utfordringer
Det er ingen store utfordringer på denne turen, men enkelte steder er grusveien litt dårlig. En terrengsykkel, eller hybridsykkel med litt brede dekk, vil fungere bra.

Aktuell nettside
På stangevestbygd.no får du oversikt over tilbud i området, både overnatting, servering, opplevelser, produsenter og lokalutsalg.

Forbehold:
Denne ruten ble sist syklet av SLF i 2020.
Endringer og avvik kan over tid forekomme i servicetilbud, veistandard, trafikkmengde, trafikkmønster, skilting, med mer, og SLF kan ikke ta ansvar for slike endringer.
Har du innspill om turen, så kan disse sendes til: post@syklistforeningen.no