Distanse: 1,5 km
Underlag: Asfalt
Barn: Fra 8-9 år

Navigering på mobil

Velg det systemet du foretrekker å bruke for å navigere på mobil:

Start: Kryss Austadveien/ Styrmoes vei.
Slutt: Strømsø torg.

Utfordringer: Ingen.
Biltrafikk: Bilfritt unntatt kollektivgate siste to hundre meter.
Sykkeltype som kan brukes: Alle.
Spesielle hensyn: Krapp høyresving i nedoverbakke etter fire hundre meter, hold kontroll på farten. Første biten går gjennom et frisbeegolf-område, se opp for spillere.

Alternativ til

Denne ruten er et godt alternativ til: Styrmoes vei og Konnerudgata.

Beskrivelse

Denne fine, lille turen fra Austad til sentrum er helt bilfri. Den starter ved den herskapelige Austad gård og går gjennom en vakker allé ned mot Strømsgodset Idrettsforenings stadion, Gamle gress, på Marinelyst. Vær obs på at alleen går gjennom en frisbeegolf-bane. På Marienlyst følger du ett av Drammens flotteste sykkelanlegg forbi Drammensbadet bort til Museumsparken. Hvis du er ute på tur er dette et godt sted å gå innom og se på karpene i karpedammen. Herfra må du gjennom en noe smal undergang før du kommer til Strømsø torg, som de siste årene har blitt helt bilfri, kun med unntak for buss og taxi.

For deg som vil sykle videre…

Flere av de Grønne sykkelrutene i Drammen starter eller slutter ved togstasjonen på Strømsø torg. Herfra kan du ta turen langs Bragernes strand ut til Fjordparken eller holde deg på Strømsø-sida av elva og sykle ut mot Sølfastøya forbi Gulskogen via Papirbredden.

Dette er én av Syklistforeningens mange Grønne sykkelruter i de største byområdene i Norge. Se alle Grønne sykkelruter her. Du kan støtte vårt arbeid for å kartlegge trygge ruter, og gjøre det trygt å sykle over alt, ved å bli medlem.