Alle foto: Øyvind Wold

Start/ sluttpunkt: Blæsterdalen, v/Fv27, åtte kilometer sør for Folldal sentrum
Distanse: 25 km
Samlet stigning: 330 hm
Underlag: grus av litt varierende kvalitet
Vanskelighetsgrad: lett til middels
Biltrafikk: bomvei med betaling på blindveien til Dørålseter, lite trafikk
Utfordring: veien stiger en del de første 6-7 km, turen passer best for barn fra 10-11 år, grusen kan være noe grov, en terrengsykkel med minimum 24-tommers hjul anbefales.

For utvidet funksjonalitet som f.eks å laste ned koordinater i GPX eller KML, må du åpne kartet. Klikk på kartet for å komme videre til kartleverandørens nettside.

Opptur:
Her en tur inn i Rondane østfra, i et vilt og storslagent landskap som i stor grad er formet under slutten av istiden. Enorme grusavsetninger danner store flater og morenerygger og hauger på begge sider av elva Atna på vei innover Døråldalen. Idylliske innsjøer og steder å raste ved Langtjørni eller Dørålstjørni. De siste fem kilometerne til Dørålseter er flate eller kun med svak stigning og man får se de dramatiske bratte nordsidene på flere av de høyeste toppene i Rondane.

Servering og overnatting på Dørålseter, stedet er ellers et bra utgangspunkt for å utforske noen av de lettgåtte stiene i denne delen av Rondane.  De merkelige formasjonene og dødis-gropene som kalles Skranglehaugen, like sør for Dørålseter, er et aktuelt turmål til fots.

Forbehold:
Endringer og avvik kan over tid forekomme i servicetilbud, veistandard, trafikkmengde, trafikkmønster, skilting, med mer, og SLF kan ikke ta ansvar for slike endringer.

Har du innspill om turen, så kan disse sendes til: post@syklistforeningen.no