Alle foto: Øyvind Wold
Fra Blokhus og inn Dindalen

Fylke: Sør-Trøndelag
Start/ sluttpunkt: bom i Dindalen, kjøring fra Oppdal på Fv513, via Bøasetra og Blokhus
Distanse: 7,5 km
Samlet stigning: 185hm
Underlag: grus
Vanskelighetsgrad: lett til middels
Biltrafikk: ingen
Utfordring: litt bratt stigning i starten, mindre barn vil nok velge å trille sykkelen den første kilometeren

For utvidet funksjonalitet som f.eks å laste ned koordinater i GPX eller KML, må du åpne kartet. Klikk på kartet for å komme videre til kartleverandørens nettside.

Opptur: Ett kvarters kjøring vestover fra Oppdal sentrum begynner Dindalen. Fra bommen møter man en frodig og vakker blinddal med flere eldre setre og med fjellsider som reiser seg fem seks hundre meter opp fra dalbunnen i Dindalen. Det er noe bratt i starten med flater ut etter hvert som vi nærmer oss turmålet Uvssetra. Uvssetra er i sommersesongen et levende setertun som har salg og servering av seterkost i et ombygd eldhus. Barna kan også hilse på geiter, kaniner, minigris og høner.

Forlengelse: Veien fortsetter relativt flatt videre vestover i dalen til Veggasetra. Syklingen er i utgangspunktet lett, men når man nærmer seg Veggasetra blir veien dårligere og lite egnet for eksempel for sykkelhenger med barn.

Forbehold:
Denne ruten ble sist syklet av SLF i …(årstall).
Endringer og avvik kan over tid forekomme i servicetilbud, veistandard, trafikkmengde, trafikkmønster, skilting, med mer, og SLF kan ikke ta ansvar for slike endringer.

Har du innspill om turen, så kan disse sendes til: post@syklistforeningen.no