Foto: Øyvind Wold
Fakta om turen

Startsted: Hengesengveien på Bygdøy, rett ved sykkelveien langs E18.
Lengde: 7.5 kilometer
Vanskelighetsgrad: lett
Underlag: asfalt, grus
Type tur: dagstur, kort
Natur/omgivelser: Grønne omgivelser, prakt-full løvskog, lystslott, badeplasser, strender, svaberg, muséer, kaféer.
Trafikk: Ca. en fjerdedel av turen er på lokale boligveier, resten på turveier uten biltrafikk.
Andre opplysninger: Passer for barn fra 7-8 år

For utvidet funksjonalitet som f.eks å laste ned koordinater i GPX eller KML, må du åpne kartet. Klikk på kartet for å komme videre til kartleverandørens nettside.

Det er mulig å ta en sykkelrunde på Bygdøy som nesten er bilfri, omgivelsene på turveiene her må uten overdrivelse kunne kalles veldig idylliske. Selv om turen er kort i kilometer er det lett å bruke en dag her ute, fordi det er så mye å se på. Man passerer rett forbi noen av landets mest kjente museer; Folkemuseet og Vikingskipmuseet og det eventyraktige Oscarshall slott.

Flere hyggelige spisesteder/kaféer er innen rekkevidde underveis, for eksempel lille Herbern utenfor Herbernveien og Kafe Rødeløkka i Wedels vei rett ved Frognerkilen.

Av badeplasser bør kanskje den halvmåneformede stranden ved Bygdøy sjøbad nevnes, kanskje byens mest familievennlige badested.
Det er ikke egen sykkelvei fra Folkemuseet til Huk, men det er fortau. Fin avslutning på turveien langs jordene ved Hengsenga og tilbake til den asfalterte sykkelveien ved Sjølyst.

Oscarshall slott (1852) er noe sjeldent i norsk sammenheng som et lystslott med engelsk borg-arkitektur. Det er oppført av den danske arkitekten J.H. Nebelong, etter oppdrag av kong Oscar 1.

I hovedbygningen er veggene dekorert av datidens ledende norske malere som for eksempel Tidemand, Gude og Frich. Slottets interiør er et monument over norsk billedkunst og brukskunst omkring 1850 og viser bl.a. ”moderne” materialer som sink og sement.

Slottet har også park med fontene, paviljong og brygge. Det er åpent for publikum i sommerhalvåret

Forbehold:
Endringer og avvik kan over tid forekomme i servicetilbud, veistandard, trafikkmengde, trafikkmønster, skilting, med mer, og SLF kan ikke ta ansvar for slike endringer.

Har du innspill om turen, så kan disse sendes til: post@syklistforeningen.no