Distanse: 7 km
Underlag: Asfalt og grus
Barn: Fra 9-10 år

Navigering på mobil

Velg det systemet du foretrekker å bruke for å navigere på mobil:

Start og slutt: Hengsengveien, rett sør for gangbrua ved E18 på Skøyen.

Utfordringer: Ingen store utfordringer, men slak oppoverbakke langs Rideveien på returen fra Huk.
Biltrafikk: noe trafikk ca. 100 meter, langs Holts vei ved Bygdøy sjøbad, og ved kryssing av buss-sløyfa ved Huk. Christian Fredriksvei og Bygdøyveien, samt en blindvei det siste stykket tilbake til utgangspunktet er litt trafikkerte.
Sykkeltype som kan brukes: Terrengsykkel og hybridsykkel.
Spesielle hensyn: Deler av turveien deles med en del gående, særlig i helgene.

Alternativ til

Denne ruten er et godt alternativ til: Dronning Biancas vei og Strømsborgveien.

Beskrivelse

Bygdøy har et nett av attraktive turveier for sykling, særlig på vestsiden. Denne korte runden går dels på den mest kystnære veien og passerer badeplasser både ved Bygdøy sjøbad (veldig barnevennlig) og Paradisbukta. Turen er en mye tryggere og fredeligere rute ut til Huk enn langs Dronning Biancas vei og Strømsborgveien, som kan være tett trafikkert på fine sommerdager.

Turveien langs sjøen har ofte mange brukere, både gående, joggende og syklende, her bør man holde farten nede.

Ved Huk er det både strand, svaberg og gressletter.

På returen sykler vi inne i den vakre Kongeskogen og gjennom kulturlandskapet ved Bygdøy Kongsgård.

Dette er én av Syklistforeningens mange Grønne sykkelruter i de største byområdene i Norge. Se alle Grønne sykkelruter her. Du kan støtte vårt arbeid for å kartlegge trygge ruter, og gjøre det trygt å sykle over alt, ved å bli medlem.

Her kan du bli med på tur på ruta. Klikk og dra for å se deg rundt.