Faktaboks

Vanskelighetsgrad: lett
Biltrafikk: ingen
Alder: fra 8-9 år

For utvidet funksjonalitet som f.eks å laste ned koordinater i GPX eller KML, må du åpne kartet. Klikk på kartet for å komme videre til kartleverandørens nettside.

Utfordring
Lett kupert tur, men ingen motbakker er brattere enn 5 %.

Opptur
En sykkeltur som er upreget trygg og familievennlig
Øvresaga er en ubetjent hytte eid av DNT Oslo som tidligere var en husmannsplass ved Raudsjøgrenda. Hytta har åtte sengeplasser. Turen inn er såpass kort at den egner seg for ganske små barn, egner seg også for sykkelhenger med barn. Om man leier Øvresagahytta har man også tilgang på kanoer, som trilles ned til enten Raudsjøen eller det mye større Børtervann.
Turen kan forlenges med avstikker til Andersrudåsen (ca en km) eller kombineres med tur til Vangen skistue (3,8 km en vei, se egen tur).
Turen kan kobineres med fottur, en drøy kilometer på nerket sti, opp til utsiktspunktet på Kjerringhøgda, 349 moh.

Forbehold:
Endringer og avvik kan over tid forekomme i servicetilbud, veistandard, trafikkmengde, trafikkmønster, skilting, med mer, og SLF kan ikke ta ansvar for slike endringer.

Har du innspill om turen, så kan disse sendes til: post@syklistforeningen.no