Dagstur

Eggset – Jonasvollen – Femundhytten, båt på retur til Jonasvollen

En tur som i stor grad følger vannkanten langs en av landets største innsjøer. Etter noen motbakke i starten flater veien ut og blir lett å sykle. Takket være rutebåten Femund II kan man sykle til veien slutter ved Femundshytta, og ta båten videre derfra. Femundshytta er ellers et sted man kan ta vandringer i det vakre landskapet rundt fjellet Flenskampan (1282 moh.)

Brygga ved Femundshytta
Faktaboks Eggset - Femundshytta

Start/ sluttpunkt: grenda Eggset v/Fv28, tilgjengelig via Koppang, Tolga eller Os i Østerdalen,
Distanse: 21 km + 11 km med rutebåten Fæmund II
Samlet stigning: 390 hm
Underlag: grusvei
Vanskelighetsgrad: lett
Biltrafikk: svært liten
Aktuelle linker: femundshytten.no, femund.no

Båtturen på Femunden er en opplevelse i seg selv

For utvidet funksjonalitet som f.eks å laste ned koordinater i GPX eller KML, må du åpne kartet. Klikk på kartet for å komme videre til kartleverandørens nettside.

Utfordring: Lang men slak oppoverbakke til Tælet, 750 moh., på begynnelsen og slutten på turen

Denne turen går i lettsyklet fjellterreng, med utsiktspunkter og i tillegg et «cruise» på innlandshavet Femunden, Norges tredje største innsjø.
Fra starten ved Eggset blir det tre kilometer med slak stigning til Tælet. Her er man over tregrensa og kan se store deler av Femundsmarka nasjonalpark i øst, og utover Femunden som strekker seg flere mil sørover. Herfra triller vi nedover mot Jonasvollen, som har campingplass, kiosk og båtutleie.
Turen videre nordover går langs Femunden og er temmelig flat. Framme ved Femundshytten finnes det fem utleiehytter for selvhushold. Femundshytta var fra 1739 til 1822 en smeltehytte under Røros kobberverk, og huset et samfunn på flere hundre personer. Femundshytten er på Unescos verdensarvliste.
Like i nærheten finnes en spesiell attraksjon, «lekebyen», der barn som bodde her tidligere har laget en miniatyrby ved bruk av stein og små steinheller. En liten spasertur unna finner man også «trollbyen», der trærne er gjort om til artige troll.
En aktuell utflukt er å gå på merket sti opp til tjernene Smålokan, omtrent tre kilometer i vest. På varme dager kan vannet her ha fin badetemperatur.

For å krydre sykkelturen, og i tillegg gjøre den litt kortere, kan man ta rutebåten Fæmund II sørover til Jonasvollen. Turen tar en time, går innom Haugen på den andre siden av Femunden og er en opplevelse i seg selv. Matservering om bord. Fra Jonasvollen er det seks kilometer tilbake til utgangspunktet for sykkelturen, Eggset.

Forbehold:
Endringer og avvik kan over tid forekomme i servicetilbud, veistandard, trafikkmengde, trafikkmønster, skilting, med mer, og SLF kan ikke ta ansvar for slike endringer.

Har du innspill om turen, så kan disse sendes til: post@syklistforeningen.no