For utvidet funksjonalitet som f.eks å laste ned koordinater i GPX eller KML, må du åpne kartet. Klikk på kartet for å komme videre til kartleverandørens nettside.

Faktaboks

Start/ sluttpunkt: Ellingsrud T-banestasjon/Mønevann
Distanse: 9,2 km en vei
Samlet stigning: 120 hm
Underlag: asfalt og grusvei
Vanskelighetsgrad: lett til middels
Biltrafikk: noe trafikk på Gamleveien mellom Visperud og Rasta, men her sykler man på fortau eller sykkelvei, litt trafikk på Losbyveien, bilfritt fra Losby gods og sørover.
Alder: fra ca. 10 år

Utfordring
Ingen store utfordringer, men en lett kupert tur som kan passe for barn som er vant til å sykle. De første fire kilometerne sykler man på separat sykkelvei, etter det er kun lite biltrafikk.

Opptur
En variert tur gjennom drabantby og boligstrøk fra Ellingsrud mot Lørenskog og Rasta. Fra Finstad (4 km) kommer man rett ut i fredelige omgivelser med skog og kulturlandskap. På Losby er det ridesenter, ridebane, besøks-fjøs, stall og gårdskafé. Framme ved Mønevann er det en fin tilrettelagt rasteplass badeplass og ellers en merket kort fottur rundt nordlige del av vannet.

Forlengelse
Flott bilfri blindvei videre sørover langs Mønevann og Røyrivann. Ta gjerne avstikker til fots noen få hundre meter ned til DNT-hyttene Røyrivannskoia og Stallen. De to er ubetjente og har fire sengeplasser hver. Du kan lese mer om hyttene og booke dem på https://ut.no/hytte/10771/ryrivannskoia

Forbehold:
Endringer og avvik kan over tid forekomme i servicetilbud, veistandard, trafikkmengde, trafikkmønster, skilting, med mer, og SLF kan ikke ta ansvar for slike endringer.

Har du innspill om turen, så kan disse sendes til: post@syklistforeningen.no