Bærums Verk

Vanskelighetsgrad: familievennlig, lett
Underlag: grus
Type tur: dagstur, kort
Trafikk: Turen går på gang- og sykkelveier og grusveier uten biltrafikk.
Andre opplysninger: Turen går på grusveier; går fint uten terregnsykkel.

For utvidet funksjonalitet som f.eks å laste ned koordinater i GPX eller KML, må du åpne kartet. Klikk på kartet for å komme videre til kartleverandørens nettside.

Starten går fra bussholdeplassen på Bærums Verk og turen følger sykkelskilt merket Sandvika mot Kolsås (Lommedalsveien).

Etter Glitredammen går merket gang- og sykkelveg  over på Gamle Lommedalsvei. Følg denne i ca 50 meter og ta til venstre ned gang- og sykkelvegen mot Spikerbrukfallet. Spikerbrukfallet er et gammelt kraftverk som brukte Glitredammen som kilde.

Like før brua over Lomma tar du til høyre og inn på merket turvei mot Isi. Turveien fortsetter over Brynsveien – OBS trafikk!! – og ned mot Wøyen Mølle. Du passerer Wøyen gård som er en av de eldste gårdene i Bærum. Lomma går nå inn i Sandvikselva, og du følger først turvei merket Sandvika, deretter sykkelrute merket Sandvika.

Ruten tar deg en liten tur opp mot Rud før du tar Bærums-veien ned mot Franzefossveien. Franzefossveien er stengt for all annen gjennomgangstrafikk med unntak av buss.

Like etter bommen før Industri-veien tar du til venstre over elva og følger merket rute til Sandvika forbi Sandvika videregående skole (gamle BI-skolen), over Løkke bro til Sandvika sentrum.

Turen passer ypperlig som en ettermiddagstur med kulturelle opplevelser. I «Turkart med sykkelveier i Bærum», som du får ved å ta kontakt med Bærum kommune, er denne turen merket E1 og deler av C1.

Forbehold:
Endringer og avvik kan over tid forekomme i servicetilbud, veistandard, trafikkmengde, trafikkmønster, skilting, med mer, og SLF kan ikke ta ansvar for slike endringer.

Har du innspill om turen, så kan disse sendes til: post@syklistforeningen.no