Distanse: 140 km
Underlag: 50 % grus, 50 % asfalt

Navigasjon

Forbehold:

Denne ruten ble sist syklet av SLF i 2021.
Endringer og avvik kan over tid forekomme i servicetilbud, veistandard, trafikkmengde, trafikkmønster, skilting, med mer, og SLF kan ikke ta ansvar for slike endringer.

Start og slutt: Flisa

Utfordringer: Mange høydemetre
Biltrafikk: En del trafikk mellom Elverum og Flisa; ellers småtrafikkerte grusveier
Sykkeltype som kan brukes: Grussykkel, hybrid med ganske grove dekk
Spesielle hensyn: Ingen spesielle

Beskrivelse

Flisa ligger idyllisk til langs Glomma. Herfra starter en skikkelig variert langtur. Det er en rolig start på asfalt langs Kaptein Dreyersveg forbi Kilen hvor det er siste sjanse til å handle på en stund.

Villmarksruta 9 følges nordover langs Gravbergsvegen og det begynner å bli mer grus, natur og lengre mellom husene. Etter 27 km tar ruta av opp mot Kynndalsmyrene og det blir noe stigning. Vel opp er det velfortjent med en pause ved idylliske Rogsjøen. Her er det benker og badeplass. Nå sykler du langs Kynnavassdragets østside og rasteplasser og teltplassene kommer tett. Velg gjerne en av de tre for første overnatting.

Ved Kynnbrua går ruta videre nordover langs vestsiden. Silksjøen er flott med raste- og bademuligheter. Nå bærer det innover i skogen på til dels ganske grove grusveier og det går jevnt oppover, men ingen veldig tunge motbakker. Husk å nyte stillheten, lytt til fuglesangen og se etter elg! Lisjøen er neste flotte rasteplass. Dette er virkelig en perle så sørg for en god pause her. Ruta følger Kynndalsruta herfra og grusen er fast og fin. Det sykles gjennom kulturlandskap med bondegårder, Starmoen Fritidspark passeres med travbane og luftsport. Siste del inn mot Elverum går på gang- og sykkelvei. Her er det flere hoteller å velge mellom for andre overnatting.

Siste etappe tilbake til Flisa går på asfalt med 80-sone, med jevn trafikk og tømmertransport, som avtar noe etter hvert. Her bør man være erfaren syklist. Våler sentrum er verdt en stopp, før Flisa er siste stopp på turen.

Dette er én av Syklistforeningens mange turforslag i Norge. For flere turforslag, se her . Du kan støtte vårt arbeid for å kartlegge trygge ruter, og gjøre det trygt å sykle over alt, ved å bli medlem.

Har du innspill om turen, så kan disse sendes til: post@syklistforeningen.no