Distanse: 3,9 km
Underlag: Asfalt
Barn: Fra 9 år

Navigering på mobil

Velg det systemet du foretrekker å bruke for å navigere på mobil:

Start: Foss gård
Slutt: Sem, Børsesjø

Utfordringer: Biltrafikk
Biltrafikk: Lett trafikkerte veier
Anbefalt sykkeltype: Alle
Spesielle hensyn: Ingen
Vinterbrøyting: Etter åtte centimeters snøfall

Alternativ til

Luksefjellveien.

Beskrivelse

Fra Foss gård følger vi den lite trafikkerte Holmsveien, som slynger seg gjennom et bølgende landskap med små koller, landbruk, og litt skog, ved foten av Skrehelle. Vi kommer til Holm, hvor det er mulig å ta en avstikker til Doksrød for den som vil det, eller følge Holmsveien videre sørover. Stopp ved Lund/Fjelldalsveien og nyt utsikten! Så er det bare å trille ned resten av Holmsveien til Børsesjø.

Herfra kan den som vil svinge vestover og f.eks. besøke fugletårnet i nordvestenden av Børsesjø, eller østover og følge Gjerpensdalen videre sørover mot Porsgrunn.

Dette er én av Syklistforeningens mange Grønne sykkelruter i de største byområdene i Norge. Se alle Grønne sykkelruter her. Du kan støtte vårt arbeid for å kartlegge trygge ruter, og gjøre det trygt å sykle over alt, ved å bli medlem.