Utsiktstårnet Foto: Jan Henrik Lund

Underlag: asfalt
Type tur: dagstur
Må oppleves underveis: Utsiktstårnet Sprinklet
Natur/omgivelser: Fra byen til kultur-landskap og skog med utsiktspunkt.
Trafikk: Uten biltrafikk på gang- og sykkelvei og bomvei.

For utvidet funksjonalitet som f.eks å laste ned koordinater i GPX eller KML, må du åpne kartet. Klikk på kartet for å komme videre til kartleverandørens nettside.

Ved Floabrua

Fra Fredrikstad sentrum til utsiktspunktet Sprinklet med utsiktstårn og turisthytte; rastemuligheter og servering.

Turen starter i sentrum og fører vestover. Etter kryssing av Seutelva ved Ørebekk, følges gang- og sykkel-vei langs fylkesvei 110 i noen hundre meter. Herfra følges skiltet vei mot Sprinklet, som er klenge-navnet på fjernsynsmasten på toppen.

Fra toppen av utsiktstårnet, 15 meter over bakken, kan man se store deler av Østfold, det meste av Oslofjorden, langt inn i Sverige i øst og Telemarks fjell i vest. Gaustad-toppen er godt synlig i klart vær.

Bonus: Åpen kafeteria ved tårnet i helgene.

Forbehold:
Denne ruten ble sist syklet av SLF i …(årstall).
Endringer og avvik kan over tid forekomme i servicetilbud, veistandard, trafikkmengde, trafikkmønster, skilting, med mer, og SLF kan ikke ta ansvar for slike endringer.

Har du innspill om turen, så kan disse sendes til: post@syklistforeningen.no