Distanse: 1,7 km
Underlag: Asfalt, heller, grus
Barn: Fra 7-8 år

Navigering på mobil

Velg det systemet du foretrekker å bruke for å navigere på mobil:

Start: Fridtjof Nansens vei, ved rundkjøring i Sørkedalsveien
Slutt: Drammensveien ved Skøyen

Utfordringer: Kort, bratt nedoverbakke ned Frognerbekk-dalen
Biltrafikk: Ingen
Sykkeltype som kan brukes: Alle, men landeveissykkel mindre egnet
Spesielle hensyn: Mange turister i Frognerparken – hold lav fart!

Alternativ til

Denne ruten er et godt alternativ til: Madserud allé, Halvdan Svartes gate, Middelthuns gate, Kirkeveien.

Beskrivelse

Denne ruta går gjennom Norges mest kjente park og mest besøkte attraksjon, med blant annet 214 skulpturer. Anlegget tok flere tiår å ferdigstille, og ble i 2009 landets første park fredet av riksantikvaren. Turen ned til Skøyen er bilfri, svært lett og går dels i parken, dels langs idylliske Frognerbekken i den trange og litt bortgjemte Frognerdalen. Parken og turveien benyttes av mange gjennom hele året, så her sykler man på de gåendes premisser.

For deg som vil sykle videre…

Ved Drammensveien kan man sykle et par hundre meter i sykkelfelt, før man krysser i fotgjengerfelt og, via Verkstedveien og Karenslyst allé, komme seg over gangbrua ved E18. Her kommer du inn på den grønne sykkelruten Bygdøyrunden.

Dette er én av Syklistforeningens mange Grønne sykkelruter i de største byområdene i Norge. Se alle Grønne sykkelruter her. Du kan støtte vårt arbeid for å kartlegge trygge ruter, og gjøre det trygt å sykle over alt, ved å bli medlem.