Alle foto: Øyvind Wold
Gamle Atndalsvei Fallet – Stadsbuøyen t/r

Start/ sluttpunkt: p-plass ved Fallet i Grimsdalen, rett ved Fv27, åtte km sør for Folldal sentrum
Distanse: 14 km
Samlet stigning: 180 hm
Underlag: grus/kjerrevei av litt varierende kvalitet
Vanskelighetsgrad: lett
Biltrafikk: ingen
Utfordring: ganske varierende kvalitet på veidekke, terrengsykkel er det beste valget

For utvidet funksjonalitet som f.eks å laste ned koordinater i GPX eller KML, må du åpne kartet. Klikk på kartet for å komme videre til kartleverandørens nettside.

Opptur: Turistveien «Rondanevegen» går i majestetiske omgivelser fra Folldal og sørover langs Atnsjøen og videre til Enden til Ringebu. Biltrafikken her kommer såpass fort at den er mindre egnet for sykling – men heldigvis finnes alternativet Gamle Atndalsvei. Det er den gamle hovedveien gjennom Atndalen, i dag en bortgjemt, fredelig og bilfri idyll, som skapt for rolig tursykling. Veien holder høyden jevnt rundt åtte hundre meter og er uten harde stigninger.

Denne ganske korte turen går gjennom furuskog og over lavkledte sletter og gir flere fine gløtt til noen av de høyeste toppene i Rondane. Underlaget varier fra grusvei, til kjerrevei som er delvis gresskledt, andre steder bare to gamle hjulspor med røsslyng i midten. Et stykke unna vanlig veistandard, men likevel ikke utfordrende å sykle på.
Underveis krysser vi elva Grimsa på en sjelden type sprengverksbru, fra 1873. Ved brua er det også et tilrettelagt friområde med gapahuk. Følger man stien fire hundre meter motstrøms, kan man se Fallfossen.

Framme ved Stadsbuøyen gård er det overnattingsmuligheter i særpregede hytter, og diverse stier og vandremuligheter, for eksempel mot Tangberget (1110 moh), eller den brattere Bakkekampen (1189 moh) i sør.

Turen på gamle Atndalsvei kan ellers forlenges fra Stadsbuøyen og sørover til Straumbu, som ligger femten kilometer lenger sør.

Forbehold:
Endringer og avvik kan over tid forekomme i servicetilbud, veistandard, trafikkmengde, trafikkmønster, skilting, med mer, og SLF kan ikke ta ansvar for slike endringer.

Har du innspill om turen, så kan disse sendes til: post@syklistforeningen.no