Gamlebyen

Vanskelighetsgrad: Middels
Underlag: asfalt
Type tur: dagstur
Må oppleves underveis: Gamlebyen, Vaterland, Kongsten fort, krigskirkegården, kulturlandskapene ved Nes og Thorsø herre-gårder, kystlandskapet.
Natur/omgivelser: Historisk bymiljø og landlig kyst- og kulturlandskap.
Trafikk: Lokal trafikk, gang- og sykkelvei, moderat trafikkert fylkesvei.
Andre opplysninger: Kan kombineres med fottur på Torsølandet med husmannsplasser og kystlandskap.

For utvidet funksjonalitet som f.eks å laste ned koordinater i GPX eller KML, må du åpne kartet. Klikk på kartet for å komme videre til kartleverandørens nettside.

Med Gamlebyfergen over Glomma Foto: Jan Henrik Lund

Turen starter i Gamle Fredrikstad. Festningsby fra 1567 med intakte festningsverk og bybilde fra 1600-, 1700- og 1800-tallet.

Fra Gamlebyen i Fredrikstad østover på Torsnesveien (fv 107) til avkjøring til Nes, gjennom herregården og videre østover til Humlekjær.

På fv 532 til Langvik. Muligheter for fottur gjennom skog og på svaberg forbi husmannplasser på Torsølandet, gode rastemuligheter ytterst på odden med utsikt til Singlefjorden og Hvaler.

Fortsettelse på fv 532 forbi Thorsø herregård Holm og Tornes kirke. Herfra vestover via Veel og Tornesveien til Gamle Fredrikstad.

Forbehold:
Endringer og avvik kan over tid forekomme i servicetilbud, veistandard, trafikkmengde, trafikkmønster, skilting, med mer, og SLF kan ikke ta ansvar for slike endringer.

Har du innspill om turen, så kan disse sendes til: post@syklistforeningen.no

Severdigheter underveis

• Gamle Fredrikstad, by fra 1567 med intakte festningsverk og bybilde fra 1600-, 1700- og 1800-tallet.
  • Kongsten fort (kalt ”Svenskeskræmme”), særpreget utenverk
  • Krigskirkegården med gravplasser for falne i begge verdenskrigene
  • Brønnen ved Torsnesveien, byens eneste vannkilde i tidligere tider
  • Nes herregård, adelssete for bl a familiene Bildt og Løvenskiold