Distanse: 7,3 km
Underlag: Asfalt og grus
Barn: Fra 8-9 år

Navigering på mobil

Velg det systemet du foretrekker å bruke for å navigere på mobil:

Start: Bjørnengveien ved Rolvsøy.
Slutt: Toldbodveien, Fredrikstad sentrum.

Utfordringer: Ingen.
Biltrafikk: Korte strekk av ruta går på boligveier, resten er bilfri turvei.
Anbefalt sykkeltype: Alle unntatt landeveissykkel.
Spesielle hensyn: Turveien har enkelte svinger som er litt uoversiktlige, hold farten nede.
Vinterbrøyting: Kun sporadisk.

Alternativ til

Denne ruten er et godt alternativ til: Ombergveien, Tomteveien og Lislebyveien.

Beskrivelse

Glommastiens vestside er, som østsiden, veldig lettsyklet. Men den trygge og grønne delen er begrenset til fra Omberg, sør for Grålum, og videre sørover til Fredrikstad. Underlaget veksler mellom asfalt, bred og smal turvei, og går gjennom tett skog, helt nede ved elven, gjennom noen boligstrøk, og forbi både levende og nedlagt industri. Turen gir en flott mulighet til å komme tett på Glomma, og har dessuten infotavler og bilder som forteller om områdets nære industrihistorie. Flere fine muligheter for å raste på turen.

For deg som vil sykle videre…

Turen kan gjerne kombineres med stien på østsiden av Glomma, man får med sykkelen på byferga over til Gamlebyen.

Dette er én av Syklistforeningens mange Grønne sykkelruter i de største byområdene i Norge. Se resten av rutene her. Du kan støtte vårt arbeid for å kartlegge trygge ruter, og gjøre det trygt å sykle over alt, ved å bli medlem.