Fra Golsfjellet, foto: Raymond Hofstad

Faktaboks

Start/ sluttpunkt: Ørterstølen, fem km nord for Hallingen på Fv51, 18 km nordøst for Gol

Distanse: 30 km

Samlet stigning: 480 hm

Underlag: grus

Vanskelighetsgrad: lett til middels krevende

Biltrafikk: lite

Rutedetaljer og høydeprofil: https://ridewithgps.com/routes/27019176

For utvidet funksjonalitet som f.eks å laste ned koordinater i GPX eller KML, må du åpne kartet. Klikk på kartet for å komme videre til kartleverandørens nettside.

Utfordring
Kupert tur med to lengre stigninger; fra Vikostølen til Veslevollen og fra Lauvsetstølen til Storsteinhovda.

Opptur
En flott fjellrunde som preges av et åpent stølslandskap med mange setervoller, små og innsjøer diverse fine utsiktspunkter. En halv mil av turen går langs Tisleifjorden, (821 moh.), servering ved utgangspunktet Ørterstølen, dessuten Oset fjellstue og Golsfjell fjellstue, begge på sørsiden av Tisleifjorden.

Runden kan kombineres med en ganske enkel topptur til Storefjell (1149 moh.), som innebærer en avstikker på drøye to kilometer fra Rudningsvollen til Storefjell hotell. Herfra er det omtrent en kilometer å gå til toppen. Har man terrengsykkel kan man eventuelt sykle deler av veien til toppen på kjerrevei.
Turen kan passe for familier med sykkelvante barn fra 11-12 år, den kan også gjøres med sykkelhenger.

Kortere terreng-variant
De som vil krydre turen med litt enkel terrengsykling, kan man ta kjerreveien fra Lauvsjøen forbi Vesle Auenhaugen over til Flataskortjern og Bualie. Da blir runden også tre kilometer kortere.

Forbehold:

Endringer og avvik kan over tid forekomme i servicetilbud, veistandard, trafikkmengde, trafikkmønster, skilting, med mer, og SLF kan ikke ta ansvar for slike endringer.

Har du innspill om turen, så kan disse sendes til: post@syklistforeningen.no