Distanse: 24 km
Vanskelighetsgrad: Lett

Navigasjon

Forbehold:

Denne ruten ble sist syklet av SLF i 2021.
Endringer og avvik kan over tid forekomme i servicetilbud, veistandard, trafikkmengde, trafikkmønster, skilting, med mer, og SLF kan ikke ta ansvar for slike endringer.

Start og slutt: Gravberget Gård

Utfordringer: Noe løs grus
Biltrafikk: Veldig lite biltrafikk
Sykkeltype som kan brukes: Grussykkel, hybrid med grove dekk
Spesielle hensyn: Ingen

Beskrivelse

Fra Gravberget Gård er det først et par km på asfalt før ruta tar av ved skilt Ulvå bru og følger elva Ulvåa nedover. Det er utsyn til elva flere steder og det kan være hyggelig å gå av sykkelen og rusle ned til elva som slynger seg nedover.

Etter hvert følger man Villmarksruta Nasjonal Sykkelrute 9 et stykke. Ved Haltorpveien går grusveien videre til venstre og til Abborbua som ligger ved Halsjøen. Her er det benker og bademulighet og idylliske omgivelser. Abborbua kan leies for overnatting av Statskog.

Langneset med Kompasset er en av perlene i området. Her er det veldig bra med benker, badestrand og utedo. Når det ikke er for mye vann i sjøen er det også mulig å spasere ut til Kompasset som er en stor trelavvo på en egen øy. Her er det også mulig med enkel overnatting og den er til fri bruk.

Veien videre går opp mot Halberget og her får man brukt kreftene på grus i motbakkene. På toppen er det fint utsyn og resten av turen er enkel sykling tilbake til Gravberget. Her kan du fort se elg! I hvert fall hester ved Berget.

Dette er én av Syklistforeningens mange turforslag i Norge. For flere turforslag, se her . Du kan støtte vårt arbeid for å kartlegge trygge ruter, og gjøre det trygt å sykle over alt, ved å bli medlem.

Har du innspill om turen, så kan disse sendes til: post@syklistforeningen.no