Distanse: 33 km
Vanskelighetsgrad: Middels

Navigasjon

Forbehold:

Denne ruten ble sist syklet av SLF i 2021.
Endringer og avvik kan over tid forekomme i servicetilbud, veistandard, trafikkmengde, trafikkmønster, skilting, med mer, og SLF kan ikke ta ansvar for slike endringer.

Start og slutt: Gravberget Gård

Utfordringer: Noen motbakker
Biltrafikk: Veldig lite biltrafikk
Sykkeltype som kan brukes: Grussykkel, hybrid med grove dekk
Spesielle hensyn: Ingen

Beskrivelse

Fra Gravberget Gård er det først et par km på asfalt før ruta tar av ved skilt Ulvå bru og følger elva Ulvåa oppover. Ganske raskt er det mulig å raste ved en idyllisk plass ved elva hvor det er satt opp benker og grillplass. Her er det god plass og godt tilrettelagt.

Videre venter nå ca. 10 km med veldig lettsyklet skogsvei rett frem uten stigning. Elva kan sees flere steder. Når motbakkene så starter er det bare å ta tiden til hjelp. Husk å stoppe underveis og nyte stillheten. Det kan være noe ruglete grus i bakkene og blir det for tungt er det bare å trille. Underveis passeres koia Slottet – her tar ruta av mot høyre.

Etter hvert som ruta stiger blir det fint utsyn. Etter ca. 17 km er toppen nådd og det er tid for nedoverbakkene. Det er fort å møte på elg i dette området.

Ruta kobles inn på den nasjonale sykkelrute 9 Villmarksruta og følger denne et stykke. Dette er en lettsyklet strekning på god grus. Siste strekningen av rundturen kommer det litt bakker igjen, og det blir etter hvert asfaltunderlag. Det sykles gjennom den koselige bygda Gravberget med gårdstun, dyr og få med deg Gravberget kirke.

Dette er én av Syklistforeningens mange turforslag i Norge. For flere turforslag, se her . Du kan støtte vårt arbeid for å kartlegge trygge ruter, og gjøre det trygt å sykle over alt, ved å bli medlem.

Har du innspill om turen, så kan disse sendes til: post@syklistforeningen.no