Distanse: 41 km
Vanskelighetsgrad: Middels til krevende

Navigasjon

Forbehold:

Denne ruten ble sist syklet av SLF i 2021.
Endringer og avvik kan over tid forekomme i servicetilbud, veistandard, trafikkmengde, trafikkmønster, skilting, med mer, og SLF kan ikke ta ansvar for slike endringer.

Start og slutt: Gravberget Gård

Utfordringer: Noen motbakker
Biltrafikk: Lavtrafikkerte veier
Sykkeltype som kan brukes: Grussykkel, hybrid med grove dekk
Spesielle hensyn: Ingen

Beskrivelse

Dette er en veldig variert tur som starter med asfalt de første 15 km. Selv om det er en del høydemetre så er det lettsyklet på lite trafikkert vei. En og annen bil passerer, men det føles trygt. Høydedragene gir nydelig utsikt utover skoger, åser og vann så ta gjerne en pust i bakken og nyt utsikten.

Ved avkjøring mot Risberget går det over til grus og det gjelder resten av turen. Risberget er en grend med gårder og kulturlandskap og her ligger også Risberget Kirkesal som er vel verdt en stopp. Det er benker, flott utsikt og mye historie å få med seg. Av og til er det salg av kaffe og kaker her. Dette er et frodig landskap med åker, eng, skigarder og blomster.

Like etter Risberget tar ruta av på grusveien østover og landskapet blir mer preget av mange små vann og bekker. Det er åpent, fint og stille med furutrær og myrområder. Her er det veldig stille og man føler seg virkelig i villmarken. Det er gode muligheter for å se elg. Grusveiene er av noe varierende kvalitet så avpass farten etter forholdene.

Det er flere koier langs ruta og ved Svartbergskoia er det benker som kan passe for en rast før siste etappe langs Ulvåa og opp til Gravberget.

Dette er én av Syklistforeningens mange turforslag i Norge. For flere turforslag, se her . Du kan støtte vårt arbeid for å kartlegge trygge ruter, og gjøre det trygt å sykle over alt, ved å bli medlem.

Har du innspill om turen, så kan disse sendes til: post@syklistforeningen.no