Distanse: 90 km
Underlag: 70 % grus, 30 % asfalt. Gruskvalitet kan variere noe i løpet av året

Navigasjon

Forbehold:

Denne ruten ble sist syklet av SLF i 2021.
Endringer og avvik kan over tid forekomme i servicetilbud, veistandard, trafikkmengde, trafikkmønster, skilting, med mer, og SLF kan ikke ta ansvar for slike endringer.

Start og slutt: Gravberget Gård

Utfordringer: Mange høydemetre, noe grov grus, langt mellom servicesteder
Biltrafikk: Noe trafikk langs vei 206, ellers småtrafikkerte grusveier
Sykkeltype som kan brukes: Grussykkel, hybrid med grove dekk
Spesielle hensyn: Ingen spesielle

Beskrivelse

Langtur som med fordel kan tas over to dager. Overnatting på egenhånd i naturen eller campinghytte ved Vermundsjøen.

På denne turen vil du oppleve alt fra nasjonal sykkelrute 9 på gode grusveier, asfaltstrekninger, mer utfordrende grusterreng og sti langs Finnskogleden. Dette er for den allsidige syklist. Starten er ved Gravberget gård og rute 9 følges i rolige omgivelser nedover elva Flisa. Det er flere gapahuker hvor det er hyggelig med en rast. Ruten er lagt inn med en avstikker på ca. 3 km til butikken på Kilen, som er det eneste stedet å handle underveis. Ved Velta er det veldig hyggelig med en stopp ved benken ved elva. Nå venter ca. 10 km jevnt oppover før rute 9 forlates til fordel for småveiene rundt Tyskeberget ved Peistorpveien. Nå blir det litt avveksling mellom grus og asfalt og i perioder kan det være noe løs grus. Det er idyllisk og rolig kulturlandskap her og det anbefales med en stopp ved Bakken Grendehus for fantastisk utsikt mot Vermundsjøen. Deretter suser det ned bakkene til nok en idyll ved sjøen. Her er det benker, Åsnes Finnskog kirke, bademulighet og Cafe Finnskog.

Oppover mot Possåsen kommer du veldig nær svenskegrensen. Det sykles på grusveier som kan være av varierende kvalitet så ta det rolig i nedoverbakker. Det er lengre mellom bebyggelsen og det er fint og åpent landskap i høyden. De som ønsker å sykle sti til Haldammen (6 km) forsetter opp mot Juvberget. Denne kan være noe krevende med trær over stien. Ønsker du enklere rute tilbake, ta til venstre ved skilt Possåsrunden, over brua og nasjonal sykkelrute 9 tilbake til Gravberget.

Dette er én av Syklistforeningens mange turforslag i Norge. For flere turforslag, se her . Du kan støtte vårt arbeid for å kartlegge trygge ruter, og gjøre det trygt å sykle over alt, ved å bli medlem.

Har du innspill om turen, så kan disse sendes til: post@syklistforeningen.no