Egen skilting for stisyklister

Start/ sluttpunkt: Pellestova kafe v/Hafjell, oppkjøring fra Øyer v/E6
Distanse: 19 km
Samlet stigning: 350 hm
Underlag: ca ¾ grusvei, resten fjellsti av noe varierende bredde og vanskelighetsgrad
Vanskelighetsgrad: lett til middels
Biltrafikk: liten

På vei mot Kriksfjell

For utvidet funksjonalitet som f.eks å laste ned koordinater i GPX eller KML, må du åpne kartet. Klikk på kartet for å komme videre til kartleverandørens nettside.

Trykk “Send to Device” over kartet for å laste ned til smarttelefon eller gps.

Utfordring
Dette er i utgangspunktet en grustur, med et parti med relativt enkel stisykling underveis. Det er litt bratt de første hundre meterne etter at man tar av fra grusveien ved Reinsvann, man må ellers regne med å trille sykkelen et lite på vestsiden av Kriksfjell (1052 moh).
Turen kan egne seg for barn fra 11-12 år som har litt erfaring med terrengsykling.

Opptur
Hafjell/Øyerfjell er et glimrende sted for stisykling. Her finner man mange forholdsvis tørre stier på snaufjellet, uten store tekniske utfordringer eller harde stigninger. Denne turen går inn på stien ved Reina og er en av de mest brukte stipartiene fordi den har flate, småtekniske og morsomme strekk i retning nordover mot Krikstjønn. Etter halvannen kilometer på denne stien tar vi av østover og opp mot Kriksfjelltoppen, 1052 moh. Selv om dette må kalles en beskjeden høyde, er likevel utsikten herfra formidabel.
Fra toppen kan vi gå løs på «desserten»; halvannen kilometer med flott fjellsti i nedoverbakke til vi treffer grusvei igjen ved Kruggerudrenna.
NB – stien over Kriksfjell brukes også av turgåere – vis hensyn!
Litt ekstra sti-moro får vi ved å ta det korte, men fine, stipartiet vest for Ytre Reina mot Indre Reina.
Hafjell er en av de få destinasjonene i Norge som har laget egne skilt for stisykling på fjellet, flere av skiltene vil du finne underveis på denne turen. De er fargekodet, med grønt for lette stier, blått for lett til middels, rødt for krevende, og svart for svært krevende.

Det er også laget sykkelkart for Hafjell/Nordseter/Sjusjøen, med egne inntegnede stiturer, kartet selges på turistinfoen på Lillehammer, og lokale sportsbutikker.

Forbehold:
Endringer og avvik kan over tid forekomme i servicetilbud, veistandard, trafikkmengde, trafikkmønster, skilting, med mer, og SLF kan ikke ta ansvar for slike endringer.

Har du innspill om turen, så kan disse sendes til: post@syklistforeningen.no