Distanse: 68 km.
Tid: Ca 5 -6 timer.
Underlag: Hovedsaklig asfalt.
Gradering: Middels.

Start og sluttpunkt: Halden stasjon/ Moss stasjon.

Offentlig transport: Mulighet til å ta tog til/fra ruta flere steder undeveis; Halden, Sarpsborg, Råde, Rygge og Moss.

Trygghet: Sterkt varierende trafikk og trygghet langs ruta. Enkelte steder sykler man sammen med trafikken på steder med mer enn to tusen biler i døgnet. Andre steder, ikke minst fra Missingmyr og vestover mot Moss, sykler man på lange strekk på trygg sykkelvei ved siden av veien. En stor del av turen foregår på relativt lite trafikkerte veier.
Som helhet egner turen seg kun for voksne som er vant til å sykle i trafikk.

Stigning: Denne turen er overkommelig å sykle om man er i normal form, selv om den har et par merkbare motbakker. Det gjelder særlig ut av Halden, der man stiger 85 meter på to kilometer, og opp Stikkbakkeåsen ved Kalnes vest for Sarpsborg. Her er det en bakke på en kilometer, som blir stadig brattere etter hvert, på det mest 10 prosent stigning. Her vil nok mange velge å trille opp.
Slakere stigning fra Solli til Missingmyr/Sarpsborgveien. De siste 20 kilometerne er scært lettsyklede.

Elsykkel: Med over seks hundre høydemeter på en litt lang dagtur er elsykkel et godt valg. Det er en rekke tettsteder og muligheter for å lade underveis om du skulle trenge det. Siden turen har mange flate strekk også, kan man kjøre mye med lite motorassistanse.

Nedlastbar gpx-fil:

For utvidet funksjonalitet som f.eks å laste ned koordinater i GPX eller KML, må du åpne kartet. Klikk på kartet for å komme videre til kartleverandørens nettside.

Turbeskrivelse:
Det er utvilsom kysten av denne delen av Viken som er mest kjent blant syklister og turister. Legger du turen litt inn i fylket, som her, får man en ganske annen opplevelse, mere preget av skog, og vidt kulturlandskap. Turen går på mange mindre bygdeveier. Denne turen tar deg gjennom “det ukjente Østfold”, og gir en variert sykkelopplevelse.

Attraksjoner
Variasjonen mellom buy og land underveis er kanskje hovedattraksjonen på denne turen. Byer, tettsteder, forsteder og mindre grender avløses av skogpartier, hester på beite og masse åpent kulturlandskap. Innemellom er det også sjøutsikt.
Det er flere strekk på fredelige sideveier, et eksempel er Gamle Kongevei fra Stikkåsen og vestover.
Hafslund Hovedgård i Sarpsborg er en av de meste kjente severdighetene, en stor herregård som i dag er et kulturminne med en rekke velholdte eldre bygninger. Sarpefossen, som er Europas største foss i vannføring, er også verdt å se nærmere på.

Servicetilbud
Det er lett å tak i noe å spise underveis, man passerer en rekke matbutikker, kiosker, kafer og griller på turen. Sykkelbutikk og sykkelservice finnes i Halden, Sarpsborg og Moss, der finner man også overnattingsmuligheter.

Utfordringer
De nevnte motbakkene, og enkeltstrekninger der man sykler sammen med den del trafikk er utfordringene her, i tillegg at man det er en del kryss å holde orden på. En gpx-fil vil gjøre navigeringen mye lettere.

Forbehold:
Denne ruten ble sist syklet av SLF i 2020.
Endringer og avvik kan over tid forekomme i servicetilbud, veistandard, trafikkmengde, trafikkmønster, skilting, med mer, og SLF kan ikke ta ansvar for slike endringer.

Har du innspill om turen, så kan disse sendes til: post@syklistforeningen.no