Alle foto: Øyvind Wold

Rutedetaljer og høydeprofil: https://ridewithgps.com/routes/26527881
Mere info: prestholtseter.no
Utfordring: ingen

For utvidet funksjonalitet som f.eks å laste ned koordinater i GPX eller KML, må du åpne kartet. Klikk på kartet for å komme videre til kartleverandørens nettside.

Turen fra Havsdalen inn til Prestholtseter går i åpent høyfjellsterreng og med et av Norges mest impoerende fjell, Hallingskarvet, rett i mot.
Ved å parkere bare tre kilometer øst for Prestholtseter, starter man veldig høyt, og får nesten en flat tur inn til seteren, som er et yndet turmål både sommer og vinter. Her finner du kafé som kan friste med blant annet vafler, boller, lefsekling, rømmebrød, kaker, omelett, horn og rundstykker. På sommeren kan man også få spekemat og den velsmakende rømmegrøten.
Prestholt kafé åpner normalt i begynnelsen av juli til halv august, alle dager. Etter det bare i helgene til høstferien fram til uke 40, rundt den siste uken i september.

Fra seteren går det flere stier, man kan rusle ganske flatt vestover, eller oppover lia mot Prestholtskarvet. Man trenger ikke gå langt for å virkelig flott utsyn sørover og mot Hardangervidda.

Sykkelturen til Prestholtseter er en av de letteste høyfjellsturene man finner, og kan passe også for relativt små barn.

Forbehold:
Endringer og avvik kan over tid forekomme i servicetilbud, veistandard, trafikkmengde, trafikkmønster, skilting, med mer, og SLF kan ikke ta ansvar for slike endringer.

Har du innspill om turen, så kan disse sendes til: post@syklistforeningen.no