Distanse: 5,3 km
Underlag: Asfalt, brostein og grus
Barn: Fra 8-9 år

Navigering på mobil

Velg det systemet du foretrekker å bruke for å navigere på mobil:

Start: Verftsbrua (Blomsterbrua), Havnegata ved Nidelva.
Slutt: Havnegata på Brattøra, Trondheim havn.

Utfordringer: Ingen.
Biltrafikk: Kun lokaltrafikk på Bakklandet.
Sykkeltype som kan brukes: De fleste, men landeveissykkel mindre egnet.
Spesielle hensyn: Turveien langs Nidelva sykles på de gåendes premisser.
Vinterbrøyting: Ja, utenom grusveien ved Nidelva.

Alternativ til

Denne ruten er et godt alternativ til: Kjøpmanssgata, Klostergata, Sandgata, Fv.706.

Beskrivelse

En svært lettsyklet rute i sentrale deler av Trondheim, med nærkontakt både med Nidelva og Trondheimsfjorden. Starten går gjennom det gamle verftsområdet ved Solsiden før den følger smale, trivelige gater gjennom den svært koselige, bevarte trehusbebyggelsen på Bakklandet. Den gamle brosteinen gjør det noe kronglete å sykle midt i veien, men det er stort sett flate heller langs sidene. Og turen er absolutt verdt det, selv hvis du velger å gå av sykkelen et lite stykke. Ta gjerne turen innom en av de små, trivelige kafeene, eller ta en sjekk av sykkelen din på Sykkelbua Bakklandet, som du finner rett sør for den ikoniske Gamle bybro. Litt lenger sør tar man inn på en fin turvei nede ved Nidelva, som følges to kilometer til Ila kirke. Ved Skansen må man krysse en bilvei før man kommer inn på flott sykkelvei langs strandpromenaden ved Brattørkaia. Her er det både rasteplasser og badeanlegg.

Dette er én av Syklistforeningens mange Grønne sykkelruter i de største byområdene i Norge. Se alle Grønne sykkelruter her. Du kan støtte vårt arbeid for å kartlegge trygge ruter, og gjøre det trygt å sykle over alt, ved å bli medlem.