Skip to Content
Vakre Nidelva
Fakta om turen

Startsted: Valgfritt startsted, for eksempel Bakklandstorget.
Lengde: 6 kilometer
Vanskelighetsgrad: familievennlig, lett
Underlag: asfalt, grus
Type tur: dagstur, kort
Må oppleves underveis: Elvepromenaden mellom Bakklandet og Ilen kirke, den nye Svingbrua på Skansen, Brattøra friområde mellom Skansen og Brattørkaia, og Verftsbrua og Solsiden med et maritimt preg.
Natur/omgivelser: Bymessig tur med opplevelse av Nidelva og Trondheimsfjorden.
Trafikk: 95 % av turen er nærmest bilfri, ett signalregulert lyskryss over Kongens gate på Ila (samt eventuelt ved Bakke bru og i Havnegata), sykkel- veg parallelt med Havne- gata i ca. 500 meter.
Pluss: Turen viser fram Trondheim på sitt beste.

Turen kan starte hvor som helst. Vi lar beskrivelsen starte på Bakklandstorget ved Gamle Bybro (1861). Man sykler sørover gjennom Øvre Bakklandet. Fra Gåsaparken er det flott utsikt mot Gamle bybro.

Cirka 100 meter etter krysset med Lillegårdsbakken må man ta til høyre for å komme ned til Elvepromenaden. Herfra får man en flott utsikt over Marinen og Nidaros domkirke.

Elvepromenaden følger elvebredden under Elgeseter bro (1951), forbi Gangbrua på Øya (gjenoppført i 1995) og frem til Trondheim spektrum (Nidarøhallen), som er et fint sted å stoppe og mate ender.

Nidelva krysses over brua til Ilen kirke. Kryss Kongens gate i signalregulert fotgjengerovergang (i retning Munkholmen), sykle deretter gjennom Skansenparken, og så til høyre i retning Svingbrua (2014). Ved brua kan man beundre den verna Skansen jernbanebru fra 1918. Etter brua kan man oppleve Brattøra friområde med bl.a. Sjøbadet.

Lengre øst kommer man i tur og orden forbi Hurtigbåtterminalen, gangbrua Sjøgangen (2012), Rockheim med skatepark, Clarion hotell (Skybar er åpent for publikum), og Pirbadet.

Videre velger man nordre/østre side av Havnegata, da kan man sykle under Pirbrua (2009). Nidelven krysses over Verftsbrua (Blomsterbrua) fra 2003, hvor man kan oppleve det gamle maritime miljøet i Dokkparken.

Turen fortsetter langs de bilfrie interne gatene forbi Cafe Løkka og Adresseavisen ved Bakke bru (1931). Den trafikkerte vegen krysses enten via signalregulert overgang, eller ved å krysse under Bakke bru (åpnes høsten 2015). Man sykler videre sørover gjennom Nygata og Nedre Bakklandet. Det finnes flere allmenninger hvor man kan betrakte bryggene og Nidelva. Turen avsluttes på Bakklands- torget.

For utvidet funksjonalitet som f.eks å laste ned koordinater i GPX eller KML, må du åpne kartet. Klikk på kartet for å komme videre til kartleverandørens nettside.