Distanse: 3 km
Underlag: Asfalt og grus
Barn: Fra 9-10 år

Navigering på mobil

Velg det systemet du foretrekker å bruke for å navigere på mobil:

Start: Turveien ved parkeringsplassen på Hvervenbuka.
Slutt: Hauketo togstasjon, Nedre Prinsdalsvei.

Utfordringer: Veien stiger 70 meter på to kilometer, bruk sykkel med lette gir.
Biltrafikk: Svært lite, kryssing av Herregårdsveien, og sykling korte strekk på noen lett trafikkerte veier i boligstrøk.
Sykkeltype som kan brukes: Terrengsykkel og hybridsykkel.
Spesielle hensyn: Ingen.

Alternativ til

Denne ruten er et godt alternativ til: Herregårdsveien.

Beskrivelse

Ljanselva er en av de mindre kjente i Oslo, men har i likhet med Akerselva en fin turvei ved siden av seg. Omgivelsene er til dels tett skog, men også noen idrettsanlegg og korte strekk i boligstrøk. Turveien passerer de enorme brufundamentene til den gamle jernbaneviadukten over Ljanselva. Motbakkene som finnes gjør at turen ikke egner seg for de aller minste.

For deg som vil sykle videre…

Fra Hauketo kan man eventuelt sykle videre på fin separat sykkelvei opp til Klemetsrud (ca tre km), der det starter en ny Grønn sykkelrute.

Dette er én av Syklistforeningens mange Grønne sykkelruter i de største byområdene i Norge. Se alle Grønne sykkelruter her. Du kan støtte vårt arbeid for å kartlegge trygge ruter, og gjøre det trygt å sykle over alt, ved å bli medlem.