Distanse: 26 km t/r
Barn: Fra 11-12 år

Navigasjon

Forbehold:
Denne ruten ble sist syklet av SLF i 2021.
Endringer og avvik kan over tid forekomme i servicetilbud, veistandard, trafikkmengde, trafikkmønster, skilting, med mer, og SLF kan ikke ta ansvar for slike endringer.

Start: Jernbanetorget
Slutt: Nøklevann

Utfordringer: Noen korte motbakker
Biltrafikk:
Sykkelfelt gjennom Grønland og ved Bryn med en del trafikk kan oppleves utrygt for de minste
Sykkeltype som kan brukes: De fleste sykkeltyper bortsett fra landeveissykkel
Spesielle hensyn:
Ta hensyn til gående på turveien i marka
Offentlig transport: Jernbanetorget: Et stort utvalg tog, t-baner, busser og trikker. Nøklevann: Skullerud t-banestasjon

Beskrivelse

Å komme seg opp til marka i Oslo med sykkel fra sentrum kan være en utfordring. Denne turen tar utgangspunkt i Jernbanetorget og ender ved Nøklevann i Østmarka. Der venter natur, vann, stillhet, ro og overnattingsmuligheter med telt og hengekøye. Underveis går ruta innom parker og småhusbebyggelse, langs Alnaelva og Østensjøvannet og langs mindre grønne lommer gjennom sentrum.

Jernbanetorget er et trafikk-knutepunkt i Oslo sentrum og kommer man med t-bane eller tog kan det være greit å trille sykkelen til turen starter ved Oslo City. Den første kilometeren gjennom sentrum følger oppmerket sykkelfelt over Grønland. Her er det en del trafikk og parkerte biler, så for de minste barna kan det oppleves noe utrygt. Det er mulig å benytte fortau på denne strekningen. På Grønland er det mange butikker og spisesteder og gode muligheter til å proviantere for turen. Ved Botsparken krysses veien ved fotgjengerfelt og herfra går det over til turveier. Det er lekeplass for de minste barna og Klosterenga skulpturpark er verdt en stopp med mange nye skulpturer.

Det krysses på nytt fotgjengerfelt og en godt skjult turvei bak jernbanelinjen tar deg oppover forbi Vålerenga kirke og gjennom koselig småhusbebyggelse. Kværnerdalen og Alnaelva følges på flotte sykkelveier til Ring 3 ved Bryn. Her er det igjen noe sykling på trafikkert vei med sykkelfelt; evt. benytt fortau i ca. 600 meter, før det går over på småveier og turveier igjen. Ganske snart kommer Østensjøvannet som tilbyr et unikt fugleliv. Her gjelder det å nyte omgivelsene. Dette er et populært turområde for mange så hold farten lav og ta hensyn til turgåere. Ved enden av vannet er det lekeplass og rastebenker.

Med godt tilrettelagt turvei videre går det som en drøm gjennom skogholt og langs idrettsbaner. Opp mot Rustadsaga sportsstue blir det litt motbakker og her er det mulighet for en kaffe og bolle. Dette er starten av Nøklevann og det er mange muligheter for å finne plasser for overnatting med hengekøye eller telt for de som vil nyte kvelden langs vannet. Turen er tegnet inn til Bremsrud, men det er fullt mulig å fortsette på turveiene videre rundt vannet for de som ønsker å sykle videre.

Retur samme rute tilbake.

Alternativ start
Er det ønskelig å unngå de trafikkerte strekningene kan start og slutt legges fra Høyenhall t-bane/Bryn senter.

Dette er én av Syklistforeningens mange turforslag i Norge. For flere turforslag, se her . Du kan støtte vårt arbeid for å kartlegge trygge ruter, og gjøre det trygt å sykle over alt, ved å bli medlem.

Har du innspill om turen, så kan disse sendes til: post@syklistforeningen.no