Østerdalen byr på tursykling med lav puls og lave skuldre
Fakta baksidevei Koppang - Atna

Start/ sluttpunkt: Koppang stasjon/ Atna stasjon
Distanse: 26,5 km
Samlet stigning: 310 hm
Underlag: asfalt og grus
Vanskelighetsgrad: lett
Biltrafikk: liten
Aktuell nettside: www.facebook.com/pages/Glopheim-Cafe/341504265896625

Det er fine asfalt- og grusveier, så en hybridsykkel vil fungerer bra på denne turen

For utvidet funksjonalitet som f.eks å laste ned koordinater i GPX eller KML, må du åpne kartet. Klikk på kartet for å komme videre til kartleverandørens nettside.

Glopheim kafe på Atna er holdt i gjennomført 50-tallsstil og verdt et besøk

Utfordring
Litt stigning (ca 80 høydemeter) etter Prestenget, men den er ikke bratt.

Opptur
Baksideveien gjennom Østerdalen er ikke kjent av mange, men representerer et trygt og til dels bilfritt sykkelalternativ til den tungt trafikkerte Rv3, som går på andre siden av Glomma. Strekningen mellom Koppang og Atna er drøyt to og en halv mil og med en ganske snill høydeprofil, veien på denne strekningen holder seg for det meste mellom 300 og 360 meter over havet. Underveis sykler man gjennom mye skog, men også partier med utsikt ned til Glomma. Det er lite bebyggelse i denne delen av Østerdalen, bare et og annet hus eller småbruk dukker opp langs veien.

Framme i Atna bør man besøke den særegne Glopheim kafe, som er fredet av riksantikvaren. Den kafeen har klart å bevare sin originale 50-talls stil og interiør, komplett med jukebox og respatex på bordene. De serverer også det lokale Atna-ølet.
Nærmeste overnattingssted er Atna Camping, på den andre siden av Glomma, ca en kilometer sør for Atna.

Mulig turforlengelse: Om man starter fra Stai stasjon sør for Koppang, blir turen ti kilometer lenger. Dette er en svært flat strekning, med unntak av litt stigning mot slutten ved Koppang.

Forbehold:
Endringer og avvik kan over tid forekomme i servicetilbud, veistandard, trafikkmengde, trafikkmønster, skilting, med mer, og SLF kan ikke ta ansvar for slike endringer.

Har du innspill om turen, så kan disse sendes til: post@syklistforeningen.no