Alle foto: Øyvind Wold

Samlet stigning:110 hm
Underlag: asfalt og grus
Vanskelighetsgrad: lett
Biltrafikk: lite biltrafikk på boligveiene, ingen på turveien
Rutedetaljer og høydeprofil: https://ridewithgps.com/routes/26556063
Utfordring: ingen

For utvidet funksjonalitet som f.eks å laste ned koordinater i GPX eller KML, må du åpne kartet. Klikk på kartet for å komme videre til kartleverandørens nettside.

Fra Moss sentrum er dette en kort og tilgjengelig ut tur til «smørsiden» av Jeløya, med noe for hele familien. Skiftende utstillinger på Galleri F15 ved Alby gård, den tilhørende kafeen serverer blant annet den kjente Alby-kringla. Omgivelsene sør på Jeløya er kan minne litt om Danmark, med lange alleèr, storgårder og åpent kulturlandskap. Syklister vil kunne se dyr på beite og kan velge mellom flere turveier, blant annet langs store strender ved Reierbukta. Langgrunt og et fint sted å leke eller bade, rastebenker flere steder.
Eneste utfordring er motbakken over Reieråsen, der man stiger omtrent femti høydmeter, denne bakken er imidlertid ikke særlig bratt.

Veldig lett å forlenge turen på den nydelige turveien via Breidbukta, eller utforske noen av de smale turstiene inne i skogen til fots. Kun en kilometer å sykle fra Alby til Rød gård, som også har friområder og kunstutstillinger.

Forbehold:
Endringer og avvik kan over tid forekomme i servicetilbud, veistandard, trafikkmengde, trafikkmønster, skilting, med mer, og SLF kan ikke ta ansvar for slike endringer.

Har du innspill om turen, så kan disse sendes til: post@syklistforeningen.no