Utsikt fra de gamle festningsanleggene ved Krikken, helt sør på øya
Fakta Skåtøy

Start/ sluttpunkt: Skåtøyroa, vest på Skåtøy ved Kragerø, ferge fra Kragerø tar ca. ti minutter, og kjører flere ganger daglig. Rutetider: www.fjordbat.no
Distanse: 17 km
Samlet stigning: 280 hm
Underlag: grus
Vanskelighetsgrad: lett
Biltrafikk: svært liten

Der veien slutter ved Korset, sørøst på Skåtøy
Skåtøy kafe ligger omtrent midt på øya

For utvidet funksjonalitet som f.eks å laste ned koordinater i GPX eller KML, må du åpne kartet. Klikk på kartet for å komme videre til kartleverandørens nettside.

Utfordring
Ingen virkelige utfordringer, veiene har noen stigninger, men ingen er over femti høydemeter.

Opptur
Øysykling betyr gjerne trygg sykling og det gjelder også på Skåtøy. Øya som ligger like utenfor Kragerø, er sju kvadratkilometer stor og har 250 innbyggere. Øya har både tett skog, og en del større berg som hever seg opp over landskapet rundt, flere av dem med god utsikt.
Veinettet er ganske begrenset, men akkurat stort nok til at man kan få til en fin sykkeltur, og grenda Korset i sørøst er et naturlig turmål. Her ender veien, og en rusletur blant husene og svabergene her ute gir flott utsikt over hav og skjærgård.
Avstikkeren til Nødodden i øst er også en tur med havgløtt.

Skåtøy kafe ligger plassert i like ved Kirken, på øyas «sentrum», to kilometer fra Skåtøyroa. Kafeen har utstillinger, foredrag, konserter og er sentrum for en egen festival.

Om man er litt opptatt av historie, kan man ta en annen variant ved å legge turen sørover via Eidkilen til Ødegård. Herfra er det en to kilometer lang sti ut til Krikken, der man kan se rester av store kanonstillinger, bunkere og løpegraver som tyskerne laget under krigen.

Forbehold:
Endringer og avvik kan over tid forekomme i servicetilbud, veistandard, trafikkmengde, trafikkmønster, skilting, med mer, og SLF kan ikke ta ansvar for slike endringer.

Har du innspill om turen, så kan disse sendes til: post@syklistforeningen.no

Trykk “Send to Device” over kartet for å laste ned til smarttelefon eller gps.