Distanse: 96 km.
Tid: Ca. 6 – 7 timer.
Underlag: Mest grus, noe asfalt, og kort parti lettkjørt sti.
Gradering: Krevende.

Start og sluttpunkt: Hegsbroveien, Lierbyen, nord for Drammen.

Offentlig transport: Buss fra Drammen til Lier.

Trygghet: Turen går mest på grusveier i marka eller lokalveier med lite biltrafikk.

Stigning: Totalt 1500 høydemeter. Flere lange motbakker, blant annet fra Asker opp til Vestre Sollibonn, og fra Sylling og opp forbi Solbergsetra, denne alene stiger rundt 350 høydemeter. Batteste punkt på turen har 10,3 % stigning.

Elsykkel: Høydeprofilen gjør at en elsykkel i utgangspunktet kan være aktuell, men det er en lang tur med få lademuligheter underveis. Et ekstra batteri kan redde turen.

For utvidet funksjonalitet som f.eks å laste ned koordinater i GPX eller KML, må du åpne kartet. Klikk på kartet for å komme videre til kartleverandørens nettside.

Her får du deg en god langtur ute i marka og kulturlandskapet nord for Drammen. Den er så kupert at den passer best for trente voksne syklister.
Gravel-sykkel vil være det beste valget på denne turen.

Utfordring
Ved siden av motbakkene, vær obs på at utforkjøringene ned mot Sylling og ned grusveien mot Egge er bratte og krever aktsomhet mht. løs grus. Ned mot Egge er det også risiko for møtende trafikk, da dette er et populært utfartsområde.

Turbeskrivelse:
Med utgangspunkt i Lierbyen sentrum kjører vi jernbanelinja opp til Spikkestad gjennom to tuneller (de fleste vil foretrekke lys i tunell nummer to). Ved ankomst Spikkestad holder vi stø kurs mot Kjosveien, deretter Kjosmyrveien som vi følger på stort sett grei grusvei gjennom Kjekstadmarka. Vi kommer ut ved Kjenner på Liertoppen, og sniker oss elegant over gangbrua for å følge gamle Dramemnsvei i retning Asker (Nasjonal sykkelrute 1). Vi passer på å få med oss avkjørselen til det lokale golfanlegget (Høgåsveien), og krysser over til Solliveien.

Solliveien følger vi til, og forbi Solli gård, for å slippe oss ned til Stote Sandungen. Vi følger langsmed vannkanten et lite stykke før vi tar krapt venstre på et lite terrengaktig parti til ny grusvei. Denne veien følges videre nedover til en fabelaktig utsikt over Sylling og Tyrifjorden åpenbarer seg (se bilde). Ved passering Sylling kan det sikkert være lurt å bunkre opp litt med både kalorier og drikke, for vi er ikke halvveis ennå.

Etter Sylling slipper vi oss nedom det lille tettstedet Tronstad før vi begir oss ut på noen lengre oppoverbakker. Vi følger først Solbergelva før vi tar av til høyre og fortsetter ferden opp i høyden. Vi skal helt opp til Sneisene før vi slipper oss noe nedover igjen til “Saga”. Saga er første drikkestasjon i skirennet “Hauern”, men vi skal til en mye større drikkestasjon, nemlig Glitre som er den lokale drikkevann-skilden. Vi fortsetter langs Glitre og videre nedover mot Lierdalen før vi brått svinger til høyre og tar fatt på de bratte stigningene opp til Garsjø.

Ved Garsjø passerer vi Eiksetra turisthytte, og tar den bratte grusveien mot Egge. Vi gir oss ikke helt, og forlater asfalten ganske raskt for å klemme inn en siste liten visitt opp og innom Bergflødt. så er det bare å trille ned til Lierbyen og klappe deg selv på skulderen for vel gjennomført tur innom Kjekstadmarka, Vestmarka og Finnemarka.

For busstilbud mellom Drammen og Lier, se www.brakar.no

Forbehold:
Endringer og avvik kan over tid forekomme i servicetilbud, veistandard, trafikkmengde, trafikkmønster, skilting, med mer, og SLF kan ikke ta ansvar for slike endringer.

Har du innspill om turen, så kan disse sendes til: post@syklistforeningen.no