Dagstur

Langs Alnaelva mellom Grorud og Nedre Kalbakkvei

En kort men spennende tur langs Alnaelvas buktninger. Turstien langs elva, er gjemt inne i grønnsværet i en del av Oslo som mange sikkert bare forbinder med tungtrafikk og industri. Turstien er svært lettsyklet og kan passe for barn ned til seks -syv år. Når man kommer inn på stien rett ved Grorud stasjon er turen helt bilfri.

Velkommen til den grønne siden av Groruddalen
Fakta Alnaelva Grorud - Nedre Kalbakkvei

Fylke: Oslo
Start/ sluttpunkt: Grorud jernbanestasjon
Distanse: 6 km
Samlet stigning: 39 hm
Underlag: 5 % asfalt, 95 % grus
Vanskelighetsgrad: lett
Biltrafikk: ingen

En av flere bruer langs turveien

For utvidet funksjonalitet som f.eks å laste ned koordinater i GPX eller KML, må du åpne kartet. Klikk på kartet for å komme videre til kartleverandørens nettside.

Utfordring
Denne turen krysser ganske trafikkert på gangfelt rett før Grorud togstasjon.
Litt bratt ned første bakken (ca 20 meter lang) fra Grorud stasjon, her vil kanskje de minste trille sykkelen.
Den siste kilometeren mot Nedre Kalbakkvei går stien, i likhet med elva, i slyng og svinger og er litt uoversiktlig, så hold farten nede og følg med i tilfelle du møter turgåere.
NB: Siden turveien går forbi Alna ridesenter, er det ikke sjelden å møte hester her – vis hensyn.

Opptur
Alnaelva ligger litt bortgjemt og er en hemmelighet for mange i Oslo. Denne delen av elva vi følger renner gjennom tett grønnsvær, forbi industritomter, lagerbygg, containere, parker og brakkland. Den idylliske stien rett ved siden elva av egner seg godt for sykling. Selv om den noe steder bare er rundt en halvmeter bred er den enkel å forsere på to hjul, med barn fra 7-8 år.

Fra Nedre Kalbakkvei er det flere kilometer langs tungt trafikkerte industriveier før man kommer inn på neste del av turveien ved Breivollveien, men vi snur heller her og tar nesten samme vei tilbake.
Langs denne ruta finner du flere fine steder å raste.

Forbehold:
Endringer og avvik kan over tid forekomme i servicetilbud, veistandard, trafikkmengde, trafikkmønster, skilting, med mer, og SLF kan ikke ta ansvar for slike endringer.

Har du innspill om turen, så kan disse sendes til: post@syklistforeningen.no