Distanse: 13,5 km
Tid: 1 time
Underlag: Asfalt, noen hundre meter med grus

Navigasjon

Ruten ble testsyklet av Syklistforeningen september 2021. Endringer og avvik kan forekomme og SLF kan ikke ta ansvar for dette.

Start: Levanger stasjon
Slutt: Verdal stasjon

Utfordringer: Noen motbakker
Biltrafikk: Begrenset trafikk på Gamle Kongeveg
Sykkeltype som kan brukes: De fleste sykkeltyper kan benyttes, men noe grus gjør landeveisykkel mindre egnet
Spesielle hensyn: Ingen spesielle hensyn

Beskrivelse

Dette er et alternativ til Innherredsruta. Ruta er litt lenger og litt mer kupert, men går på mer turveier og mindre landeveier som gir mindre trafikkstøy. Den Gamle Kongeveien er idyllisk med gårdsbruk og dyr som beiter langs veien.  Siste halvdel av ruta går parallellt med E6 på separat gang- og sykkelvei.

Dette er én av Syklistforeningens mange Grønne sykkelruter i de største byområdene i Norge. Se alle Grønne sykkelruter her. Du kan støtte vårt arbeid for å kartlegge trygge ruter, og gjøre det trygt å sykle over alt, ved å bli medlem.