Distanse: 5 km
Underlag: Gruslagt turvei
Barn: Fra 9-10 år

Navigering på mobil

Velg det systemet du foretrekker å bruke for å navigere på mobil:

Start: Prestavnnet.
Slutt: Gapahuken nord for Trykkbassenget og øst for Jektvegen.

Utfordringer: Merkbar motbakke fra 3,5 – 4 km.
Biltrafikk: Ingen.
Sykkeltype som kan brukes: Alle, utenom landeveissykkel.
Spesielle hensyn: Mye brukt turvei, sykle på de gåendes premisser.

Beskrivelse

En flott rute som kobler sammen Hamna med Tromsø sentrum, gjennom skogen. På veien fra koselige Prestvannet kommer du først forbi Tromsø satelittstasjon, med store radar-disker, spennende for nerder i alle aldre. Ikke lenge etter kommer du til Charlottenlund treningspark, med flotte apparater for trening og lek, inkludert en pumptrack for sykkel, samt rasteplasser med tak. Hvis du blir svett bare av å se på alt dette er det ingen fare, bare sykle videre og du kommer til det nye Tromsøbadet.

Ved Grønåsen kirke må du sykle 100 meter på Dramsvegen, men denne biten er svært lite trafikkert.

Nyt skogens ro, og noen innhegnede reinsdyr, helt til du kommer forbi Langvannet og til Trykkbassenget, en bygning du dessverre ikke kan svømme i. Her finner du enda flere treningsapparater, og en drikkevannskilde på veggen på bassenget. Dette er et populært turmål for barnehage- og skole-barn, så sykle rolig. Her kan du velge å sykle videre på Lysløypa til Nordspissen.

300 meter lenger ut kommer du til en rasteplass med tak, grill og fantastisk utsikt utover Kvaløya. Dette er endepunktet for denne grønne sykkelruter. Men du kan du velge å sykle videre på Lysløypa mot Nordspissen, men vær obs på at det kommer to svært bratte bakker ned og opp igjen av Hamnaholla.

For deg som vil sykle videre…

Fortsett på Lysløypa nordover.

Dette er én av Syklistforeningens mange Grønne sykkelruter i de største byområdene i Norge. Se alle Grønne sykkelruter her. Du kan støtte vårt arbeid for å kartlegge trygge ruter, og gjøre det trygt å sykle over alt, ved å bli medlem.