Distanse: 20 km
Underlag: Ca 80 % asfalt, 20 % grus
Barn: Fra 10-11 år

Navigering på mobil

Velg det systemet du foretrekker å bruke for å navigere på mobil:

Start: Krysset Ragbakken/Nasjonal sykkelrute 1, ca 50 meter nord for Revheimsveien ved Madla.
Slutt: Tungenes fyr.

Utfordringer: Et par korte, men merkbare stigninger langs Hålandsvannet.
Biltrafikk: Med unntak av noen få hundre meter langs Krossbergveien og halvannen kilometer langs Goaveien (separat sykkelvei begge steder), er det lite eller ingen trafikk.
Sykkeltype som kan brukes: Alt unntatt landeveissykkel og de minste barnesyklene med 12 tommers hjul. For bakkene ved Hålandsvannet bør sykkelen ha gir.
Spesielle hensyn: Turveien ved Hålandsvannet har noen litt uoversiktlige svinger og man sykler på de gåendes premisser.

Alternativ til

Denne ruten er et godt alternativ til: Kvernevikveien, deler av Goaveien.

Beskrivelse

Turen ut til Tungeneset er preget av åpent kulturlandskap, lange steingjerder og landlige omgivelser. Den siste tredjedelen får man også fantastisk utsikt over havet. Turveien langs Hålandsvannet er en opplevelse. Om man velger å ta returen fra Tungenes omtrent samme vei kan man følge sørsiden av vannet, for variasjonens skyld. Flott sandstrand innerst i Vistevika og enda større strand ved Sande, rett før Tungenes. Turstier, rastebenker og informasjonsplakater ute ved Tungenes fyr om fyrets historie.

Dette er én av Syklistforeningens mange Grønne sykkelruter i de største byområdene i Norge. Se alle Grønne sykkelruter her. Du kan støtte vårt arbeid for å kartlegge trygge ruter, og gjøre det trygt å sykle over alt, ved å bli medlem.