Distanse: 10,5 km
Underlag: Asfalt og grus
Barn: Fra 10-11 år

Navigering på mobil

Velg det systemet du foretrekker å bruke for å navigere på mobil:

Start: Gamlegrensa, ved Mæla skole
Slutt: Plassen, ved Slettevann

Utfordringer: Biltrafikk
Biltrafikk: Lett trafikkerte veier, litt smale
Anbefalt sykkeltype: Alle Spesielle hensyn: Ingen.
Vinterbrøyting: Litt forskjellige rutiner på de forskjellige veiene, varierer fra fem til åtte centimeters snøfall før det brøytes.

Alternativ til

Mælagata

Beskrivelse

Ruta starter der byen slutter, ved Gamlegrensa. Vi legger i vei gjennom åpent jordbrukslandskap med god utsikt. Vi passerer Århus jernaldergård og andelsgård, og ruller langs Skiens kanskje fineste allé, Fossumveien. Her kan vi se helleristninger, og det er en rasteplass med mulighet for å tenne bål. Så må vi krysse Hoppestadveien, her er det 70-grense, så pass på. Vi klatrer opp til Venstøp skole, og triller ned til Hoppestadelva, hvor det ofte er selvplukk av mais. Så følger vi Hoppestadveien til Ås, og Stulenveien til Slettevann, og et velfortjent bad!

Dette er én av Syklistforeningens mange Grønne sykkelruter i de største byområdene i Norge. Se alle Grønne sykkelruter her. Du kan støtte vårt arbeid for å kartlegge trygge ruter, og gjøre det trygt å sykle over alt, ved å bli medlem.