Turen følger Mjøsa flere kilometer på vei sørover
Fakta Hamar - Brumunddal

Start/ sluttpunkt: Brumunddal stasjon – Hamar stasjon
Distanse: 16,5 km
Samlet stigning: 200 hm
Underlag: 30 % asfalt, 70 % grus
Vanskelighetsgrad: lett
Biltrafikk: liten fram til Jessnes, ingenting fra Jessnesveien til Koigen.
Aktuell nettside: visit-hedmark.no/hamarregionen

Ruta går på småveier forbi blant annet gårdene Stor-Ile og Jevanol

For utvidet funksjonalitet som f.eks å laste ned koordinater i GPX eller KML, må du åpne kartet. Klikk på kartet for å komme videre til kartleverandørens nettside.

Utfordring: Cirka en halv kilometer stigning opp mot Jevanol og Stor-Ile

Opptur: «Mjøstråkk» er en skiltet sykkeltur på 25 mil rundt hele Mjøsa. Deler av den er krevende, men denne strekningen er en høyst overkommelig tur gjennom noen av de fineste områdene på østsiden av Mjøsa. Ruta går mest på trivelige bygdeveier og bilfrie turveier, til dels helt nede ved Mjøsa.
Fra Jevanol er turen svært lett og nesten helt uten stigninger. Ved Jessnes-stranda går veien langs eldre hyttebebyggelse ved sjøen. Ved Furuberget blir veien helt bilfri turvei som går rett ovenfor jernbanelinja med flott utsikt over Mjøsa. Når vi nærmer oss Hamar dukker det opp flere attraksjoner som kan være en stopp. Vi sykler vi like ved det familievennlige jernbanemuseet, det store friluftsmuseet Hedmarksmuseet, og Domkirkeodden, med de innglaserte ruinene av gamle Hamar domkirke, som sto ferdig rundt år 1200.
Ved Koigen er det laget et stort bade/friområde, inkludert det etter hvert landskjente kostbare stupetårnet.

Forbehold:
Endringer og avvik kan over tid forekomme i servicetilbud, veistandard, trafikkmengde, trafikkmønster, skilting, med mer, og SLF kan ikke ta ansvar for slike endringer.

Har du innspill om turen, så kan disse sendes til: post@syklistforeningen.no