Dagstur

Moelv – rundtur i Ringsaker via Prøysenhuset

Ringsaker er stedet dikteren og poeten Alf Prøysen vokste opp og beskrev i en rekke av sine tekster. Dette landskapet, med storgårder, åkre, allèer og historie har også mange fredelige sideveier som er en opplevelse å sykle på. Denne runden går innom Prøysenhuset, som ligger rett ved husmannsplassen der han vokste opp.

Deler av turen går langs den gamle Præstvægen
Fakta rundtur Ringsaker

Start/ sluttpunkt: Moelv stasjon
Distanse: 21 km
Samlet stigning: 240 hm
Underlag: 85 % asfalt, 10 % grusvei, 5 % kjerrevei
Vanskelighetsgrad: lett til middels
Biltrafikk: noe trafikk ut av Moelv, her sykler man på separat sykkelvei.
Aktuell nettside: proysenhuset.no, ringsaker.no

Prøysenstua

For utvidet funksjonalitet som f.eks å laste ned koordinater i GPX eller KML, må du åpne kartet. Klikk på kartet for å komme videre til kartleverandørens nettside.

Utfordring: Slak stigning fra Ringsaker kirke opp til Samsal, herfra litt brattere to kilometer i retning Prøysenhuset

Opptur: Turen følger delvis den skiltede sykkelruta «Mjøstråkk». Etappen er preget av et bølgende terreng og store gårder i det rike kulturlandskapet i Ringsaker.
Ut av Moelv er det en trafikk ved siden av sykkelveien, men det blir mye mindre etter at vi har krysset under E6 og fortsetter mot middelalderbygningen Ringsaker kirke. Etter å ha tatt av på Fv95, er det bare en halv kilometer til Sveinhaug gård, som har utendørs «godværskafe» og gårdsutsalg om sommeren. Ved Samsal tar vi til venstre for å komme inn på «Præstvægen» i retning Prøysenstua og Prøysenhuset. Den går oppover på en litt ujevn skogsvei den siste kilometeren før man kommer til stua der Alf Prøysen vokste opp.

Mulig forlengelse av turen: på returen mot Ringsaker kirke passerer man gården Eriksrud, herfra er det en avstikker på tre kilometer til Snilsberg familiepark. Ved siden av vanlige norske gårdsdyr, kan man hilse på struts, mulesel, villsvin, med mere. Det er også en lekekrok og mini-gård for de yngre barna.

Forbehold:
Endringer og avvik kan over tid forekomme i servicetilbud, veistandard, trafikkmengde, trafikkmønster, skilting, med mer, og SLF kan ikke ta ansvar for slike endringer.

Har du innspill om turen, så kan disse sendes til: post@syklistforeningen.no