Faktaboks

Tid: ca. 1,5 time

Vanskelighetsgrad: lett til middels

Underlag: ca. 75 % asfalt og 25 % grus

Familievennlig: Trygt og familievennlig ned til Klevfoss, turen videre har for mye trafikk til at den kan anbefales med barn

Biltrafikk: Fra lite opp til en del biltrafikk, langs Kongevegen

Utfordringer: Ca. 70 høydemeter stigning på returen fra Klevfos

For utvidet funksjonalitet som f.eks å laste ned koordinater i GPX eller KML, må du åpne kartet. Klikk på kartet for å komme videre til kartleverandørens nettside.

Turbeskrivelse
Løten kommune er en av Munch-kommunene, for her ble verdenskunstneren Edvard Munch født den 12. desember 1863. Denne turen følger i sporene etter Munch og starter med å gå via Løten sentrum, den store lekeplassen ved Løten torg er inspirert av Munchs monumentale maleri ”Solen” i Universitetets aula, malt i 1911. Videre går det i slake nedoverbakker til gården Engelaug østre, Edvard Munchs fødested. Her finnes det finnes et eget fotopunkt med infotavle om stedet. På denne gården tilbragte Munch flere av sommerferiene som ung.
Langs vegen fra Løten sentrum i retning Ådalsbruk ligger flere store gravhauger fra vikingtida.

Løten motorhistorisk museum ligger 100 meter fra fotopunktet. Her er det kafe, og spennende samlinger. Ved Klevfos industrimuseum, ligger Munch-senteret, som forteller om Munchs forhold til Løten. Turstiene rundt Klevfos er fine for vandring, og tar deg forbi tuftene etter Aadals Brug jernstøperi, som brant i 1928.

Løten er et spesielt kulturlandskap med masse historie, ikke minst 600 gravhauger/røyser. By har den eldste bosettingen i Løten. Turen tilbake går gjennom Byhagan, der man finner infotavle om Munchs søster, som ble født her. Mange gravhauger og særpreget kulturlandskap, blant annet med fine steingjerder.

Forbehold
Denne ruten ble sist syklet av SLF i 2020.
Husk at endringer og avvik kan forekomme i veistandard, trafikkmengde, trafikkmønster, skilting, med mer, og SLF kan ikke ta ansvar for slike endringer .

Har du innspill om turen, så kan disse sendes til: post@syklistforeningen.no