Distanse: 82 km.
Underlag: Asfalt.
Gradering: Middels.

Kategori: Langtur.

Start og sluttpunkt: Lillestrøm stasjon/Eidsvoll stasjon.

Offentlig transport: Tog til stasjonene.

Trygghet: En stor del turen foregår på separat sykkelvei, andre deler går i blandet trafikk på lite trafikkerte veier.

Stigning: Totalt 650 høydemeter stigning, fordelt på en rekke mindre bakker. Turen har også mange lette strekk, og vurderes som middels krevende.

Elsykkel: Det er overkommelige avstander mellom ladepunkter på denne delen av Numedalsruta og for de fleste el-sykler vil det holde med en lading underveis.

Nedlastbar gpx-fil:

For utvidet funksjonalitet som f.eks å laste ned koordinater i GPX eller KML, må du åpne kartet. Klikk på kartet for å komme videre til kartleverandørens nettside.

Turbeskrivelse
Det er ikke særlig fysisk krevende å sykle denne strekningen, men man må følge godt med for å følge skiltene og ruta underveis, da den skifter retning i mange kryss. Det er flere mangler på skiltingen pr 2020.

De ti første kilometerne ut av Oslo er preget av slake stigninger, ved Høybråten har man steget nesten 180 høydemeter. Det bratteste partiet er ved Etterstad, der stigningsprosenten på det meste er fem prosent.
Syklister må påregne en del støy, siden ruta går til dels langs veier med mye trafikk, og på flere strekninger ganske kort på E6.

Nasjonal sykkelrute 7, kjent som pilegrimsruta, strekker seg fra Halden i sør til Trondheim. Den er foreløpig (2020) kun skiltet opp til Lillehammer. Ruta fra Oslo til Eidsvoll går i bystrøk og forstadsbebyggelse hele veien fra Oslo til Lillestrøm, men blir mer landlig et par kilometer nord for Lillestrøm sentrum. Derfra er ruta innom tettsteder med relativt korte mellomrom; Frogner (31 km), Kløfta (39 km), Jessheim (52 km), Dal (68 km) og Råholt (72 km). Her finnes det en lett blanding av butikker og serveringssteder, dessuten flere muligheter for å av eller på toget om man ønsker å dele turen opp i flere etapper.
Av attraksjoner er kanskje Eidsvollsbygningen, etter 74 km, den mest kjente. Her er det mye og se og oppleve, det er ikke bare selve bygningen, men museum, stor park, kafe og en interessant kultursti i området.

Forbehold
Denne ruten ble sist syklet av SLF i 2020.
Over tid kan endringer og avvik kan forekomme i veistandard, trafikkmengde, trafikkmønster, skilting, med mer, og SLF kan ikke ta ansvar for slike endringer .

Har du innspill om turen, så kan disse sendes til: post@syklistforeningen.no