faktaboks øyhopping Stor-Fosna
faktaboks

Start-/sluttpunkt: Brekstad
Distanser:
Brekstad – Garten 10 km/ Storfosna og Kråkvåg tur-retur 16 km/ Værnes – Valset 14,5 km
Samlet stigning: 150 hm
Underlag: asfalt og grusvei
Vanskelighetsgrad: lett
Biltrafikk: liten
Sykkel på fergen er gratis

Tekst og foto: Lars Erik Sira

Fosen, ofte også kalt Fosenhalvøya, er et område bestående av flere kommuner nord for Trondheimsfjorden. Området har variert natur og topografi, et forholdsvis omfattende veinett og flere interessante severdigheter.

Tettstedet Brekstad er et godt utgangspunkt for å sykle på tur. Liker du båtturer og øyer er det en fin dagstur å øyhoppe til Storfosna. Fra Brekstad til fergeleiet på Garten er det ti nærmest paddeflate kilometer med god utsikt til fjorden og fjella på fastlandet. Fra Garten går det rutebåt til Storfosna. Overfarten tar 20 minutter. I helgene kan det være noen timer mellom avgangene, så sjekk rutetidene før du drar.

Om lag 170 mennesker har fast boplass på øya. Storfosna har bruforbindelse til naboøya Kråkvåg, og til sammen er det flere kilometer med stille og fredelige veier på øyene, svært velegna for sykling. Coop Marked ligger 1,5 kilometer fra fergeleiet.

Du kan ta ferge tilbake til Garten eller krysse fjorden med ferge til Værnes i Agdenes (som ikke må forveksles med flyplassen). Overfarten tar en time. Vær obs på få at det er få avganger alle dager.

Fra Værnes sykler du 14 lekre, småkuperte kilometer til fergeleiet på Valset, hele tida tett på de ytre delene av Trondheimsfjorden og med herlig utsikt. Fra Valset går det ferge til Brekstad. Overfarten tar 25 minutter.

Om leie av sykkel og flere turforslag på Ørland, les mer her.

For utvidet funksjonalitet som f.eks å laste ned koordinater i GPX eller KML, må du åpne kartet. Klikk på kartet for å komme videre til kartleverandørens nettside.