Distanse: 14 km.
Tid: Ca. 45 – 55 minutter.
Underlag: Mest asfalt, men også noe grus.
Gradering: Lett.

Start og sluttpunkt: Krysset Skedsmokorset, krysset Trondheimsveien/Gjerdrumsveien.

Offentlig transport: Hyppige tog til og fra Lillestrøm stasjon.

Trygghet: En rute som går på blanding av separat sykkelvei, lavtrafikkert vei og bilfri turvei.

Stigning: Kun en merkbar stigning på denne ruta, fra Nedre Rælingsvei, på sørsiden av Lillestrøm, stiger veien 70 høydemeter på en drøy kilometer.

For utvidet funksjonalitet som f.eks å laste ned koordinater i GPX eller KML, må du åpne kartet. Klikk på kartet for å komme videre til kartleverandørens nettside.

Turbeskrivelse:
Dette er ikke den raskeste pendlerruta mellom Skedsmovollen og Ahus, men kanskje den grønneste og fineste. Man får blant annet tre kilometer i et åpent og attraktivt parkdrag langs Nitelva, på en blanding av asfalt og grusvei.

Fra Skedsmovollen følger man Trondheimsveien og Solbergveien 600 meter vestover fra Skedsmokorset før man tar sørover til venstre ned Gamle Trondheimsvei. Herfra er det tre kilometer med slake nedoverbakker og jordbrukslandskap ned til Nitelva.
Elva krysses på sykkelvei langs Fv22, før man tar Nordbyveien, Valstadsvingen og Solvangen ned til turvei langs Nitelva.
Denne følges via flomvollen til Rådhusparken. Nitelva krysses på gang/sykkelvei rett ved siden av jernbanen, Strømsdalen, Gamle Strømsvei og Gamleveien følges fram til Ahus.

Forbehold:
Denne ruten ble sist syklet av SLF i 2020.
Endringer og avvik kan over tid forekomme i servicetilbud, veistandard, trafikkmengde, trafikkmønster, skilting, med mer, og SLF kan ikke ta ansvar for slike endringer.

Har du innspill om turen, så kan disse sendes til: post@syklistforeningen.no