Distanse: 3 km
Underlag: Hardpakket grus
Barn: Fra 8-9 år

Navigering på mobil

Velg det systemet du foretrekker å bruke for å navigere på mobil:

Start: Prestvannet, Langnesvegen.
Slutt: Gamle Tromsø museum, Folkeparken

Utfordringer: En veldig bratt bakke på 30 meter mot slutten. Her kan man gå av sykkelen, eller velge å sykle 150 meter på den mye slakkere boligveien rett ved siden av.
Biltrafikk: Krysser to veier med noe trafikk. Ellers helt bilfri utenom 250 meter på en lett trafikkert boligvei mot slutten.
Sykkeltype som kan brukes: Alle.
Spesielle hensyn: Ta hensyn til gående og joggende.

Beskrivelse

Her kan du trille ned på en bred og fin grusvei gjennom skogen fra Prestvannet, høyt oppe på Tromsøya, gjennom skogen til Folkeparken. Derfra har du enkel tilgang til vakre Telegrafbukta, med øyas finest badeplass, og turstiene på Sydspissen. Men dette er et veldig populært tursted, med smale stier, så her bør du vise hensyn og trille sykkelen.

På veien er det mulig å ta en rast i en stor gapahuk på enga kalt Bak-Olsen, med utsikt sørover mot Middagshøyden og andre fjell.

Når du kommer opp på siden av Fagereng skole går Lysløypa ned en veldig bratt grusbakke ned til en liten grusbane. Det er kun 30 meter, men hvis du vil unngå den kan du ta av fra Lysløypa til Nordpolvegen rett før.

Etter 250 meter på en veldig lett trafikkert boligvei kommer du inn i Folkeparken, hvor det er en benk på et fantastisk utsiktspunkt rett etter en større skibakke.

Dette er én av Syklistforeningens mange Grønne sykkelruter i de største byområdene i Norge. Se alle Grønne sykkelruter her. Du kan støtte vårt arbeid for å kartlegge trygge ruter, og gjøre det trygt å sykle over alt, ved å bli medlem.