Skip to Content
Grønne og blå omgivelser
Faktaboks Ring 4

Startsted: Sognsvann T-banestasjon, linje 6
Lengde: 37 kilometer
Vanskelighetsgrad: noe krevende
Underlag: asfalt og grus
Type tur: dagstur, terrengsykkeltur
Natur/omgivelser: Kulturlandskap, innsjøer
Trafikk: Noe biltrafikk i Sørkedalen, avhengig av tidspunkt
Pluss: Flere serveringssteder. God og rask grusvei.
Andre opplysninger: Kan passe for sykkelvante ungdom fra 13-14 år

Ved Kikutstua

For utvidet funksjonalitet som f.eks å laste ned koordinater i GPX eller KML, må du åpne kartet. Klikk på kartet for å komme videre til kartleverandørens nettside.

Denne traseen kalles ofte Ring 4, som et slag alternativ til tungt trafikkerte Ring3 rundt Oslo. Den brukes mye av treningssyklister i god fart, eller folk som er villig til å godta en del bakker på tur.

Naturen underveis er vekslende med både åpne og mer lukkede skogspartier, men kanskje en viktigere årsak til at folk sykler akkurat her er serverings-mulighetene! Kaffe, kaker med mere finnes på Kikutstua ved Bjørnsjøen (fin uteplass om sommeren), og på Sørkedalen landhandel og kafé, rett etter man kommer ut på asfaltvei i Sørkedalen.

Turen fordrer normalt god sykkelform, for det er rundt 600 høydemeter som skal forseres underveis. Det er flere merkbare motbakker, både opp til Skjersjøen, videre opp fra nordenden av Skjersjøen, og fra Vestre Fyllingen opp til Glåmene. Også småkupert på vei ut Sørkedalen.

Når man er kommet opp bakkene fra Bjørnholt i retning Fortjern, er mye gjort, og man får ganske enkel sykling mot Kikutstua.
Avslutningen på turen er ganske lett, de siste 14 kilometerne fra Glåmene og ut gjennom Sørkedalen er det stort sett flatt eller utforbakke. Mye fint kulturlandskap i dalen, og som regel ganske beskjedent med biltrafikk inntil man passerer Bogstad gård.

Som naturopplevelse er det typisk Nordmarka-terreng man sykler i, på svingete grusveier mellom store grankledte åser, avbrutt av lysninger med hogstfelt, myrer eller innsjøer.

Siden veien går opp i over 400 meters høyde kan det drøye litt for snøen er smeltet og veiene er tørre om våren. Det kan drøye et stykke ut i mai før det er godt sykkelføre på denne runden.

NB: Biltrafikk til de få bebodde stedene i marka kan forekomme, så følg med særlig i noen av nedoverbakkene med litt uoversiktlige svinger.

Ønsker du mindre biltrafikk i Sørkedalen, kan du velge den østlige veien, som har en del grus. Denne starter rett før du krysser Sørkedalselva, og kommer inn på hovedveien i Sørkedalen ca. fem kilometer lenger sør. Herfra er det kun fem kilometer på mer trafikkert vei fram til Røa T-banestasjon.

Back to top