Alle foto: Øyvind Wold

Underlag: 3/4 grus, 1/4 asfalt
Gradering: Lett

Kategori: Dagstur.

Start og sluttpunkt: Røros stasjon.

Offentlig transport: Tog til Røros stasjon.

Trygghet: Svært lite trafikk, deler av turen er helt bilfri

Stigning: Totalt 390 høydemeter stigning.

For utvidet funksjonalitet som f.eks å laste ned koordinater i GPX eller KML, må du åpne kartet. Klikk på kartet for å komme videre til kartleverandørens nettside.

Dette er en ganske flat runde der veien stort sett holder seg mellom 630 og 660 meter over havet. Noe som er spesielt for Røros er at man kun skal en kilometer vekk fra hovedveien forbi Røros, Fv30, før det er slutt på tettbebyggelsen og dermed det meste av trafikken. Vi følger veien mot Femunden sørøstover fra Røros, forbi gårder, hytter og smågrender mot Tørresdalen. Her krysser vi Flatelva/Håelva over til nordsiden og tar vestover mot Mølmannsdalen.
Siden en strekning går på kjerrevei, er terrengsykkel et godt alternativ på turen.

Veien på nordsiden er bilfri flere kilometer og går gjennom furu- og bjørkeskog på et stykke nydelig delvis gjengrodd kjerrevei. Siden den er ganske flat er den ikke krevende å sykle på. Sand- og grusavsetninger har laget et spesielt landskap inne i Mølmannsdalen, med blant annet flere definerte smale rygger mellom de forskjellige vannene. Ved Rismosjøen og Fremre Daltjønn er det mulig å sykle stien over en slik rygg.

Gården Mølmannsdalen er en idyll og en av de eldste gårdene på Røros, men ikke lenger i drift. Ingen serveringssteder langs ruta, men til gjengjeld mange inne i Røros by.

Forlengelse: turen blir 15 kilometer lenger, men fortsatt med en lett høydeprofil, om man også inkluderer å sykle rundt Rambergsjøen, rett øst for Tørresdalen.